Zal de vernietiging van de omgevingsvergunning ertoe leiden dat de recente werken aan de luchthaven Kortrijk-Wevelgem ongedaan worden gemaakt? Als het van enkele omwonenden afhangt wel, de luchthavendirectie doet het af als een administratieve kwestie.
Met het rechttrekken van de taxibaan en het creëren van een ‘Airzone’ waarlangs de vliegtuigen op een veilige manier naar hun loods kunnen rijden, voldoet Airport Kortrijk-Wevelgem aan de EASA-norm. Dat laat toe de uitbating van de luchthaven te privatiseren.
Zo bereidde de luchthaven zich voor op 2024 wanneer de subsidieovereenkomst met de overheid een einde neemt. Die aanpassingen zijn bijgevolg een noodzaak wil Kortrijk Airport overleven als ‘business aviation luchthaven’.
Openbaar onderzoek
Nu blijkt dat de omgevingsvergunning voor die herinrichting wordt vernietigd, aldus een nieuw arrest van de Raad voor Vergunningsbetwistingen. De gunning werd betwist door enkele omwonenden die al vele jaren actie voeren tegen de uitbreiding. De raad besliste dat er aan de vergunning een openbaar onderzoek moet gekoppeld worden.
De werken zijn echter al voltooid sinds deze zomer, de directie van de luchthaven maakt zich sterk dat ze de klok niet moeten terugdraaien en de werken ongedaan maken. Volgens hen zal het volstaan om de vergunning opnieuw aan te vragen en iets meer te motiveren. Volgens de omwonenden kan het omgevingsonderzoek ertoe leiden dat de luchthaven wel degelijk de werken ongedaan moet maken.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier