“We willen in 2025 de nummer drie in België zijn”: Eutraco bouwt bedrijfsgebouw op Krommebeekpark

Serge Gregoir (achteraan rechts): “Gelukkig waren er ook medewerkers die geloofden in het nieuwe verhaal.” © Stefaan Beel
Peter Soete

Eutraco is een grote speler in de transport- en logistieke sector geworden. Volgende week is er de eerstesteenlegging van een nieuw bedrijfsgebouw naast de nieuwe site van VDL en tegen 2025 wil Eutraco de derde grootste speler in België zijn, aldus CEO Serge Gregoir.

Eutraco is een door en door Roeselaars bedrijf dat vandaag vol vertrouwen naar de toekomst kijkt en grote plannen heeft. Maar ooit was het anders.

In 1967 schakelde de familie Lievens van een loonwerkbedrijf over naar een transportbedrijf. De familie wilde niet meer investeren in loonwerkmateriaal en begon met de familie Decorte in Gits een transportfirma met één vrachtwagen. Na korte tijd werd het Amerikaanse Caterpillar of CAT met hun Belgische vestiging in Gosselies een belangrijke klant. In 1974-1975 verhuisde Eutraco naar de Schoolstraat in Beveren en stapte de familie Decorte uit het bedrijf. In 2000 herlocaliseerde Eutraco naar de Beverense industriezone. Het was Jozef Lievens, nog burgemeester van Beveren geweest, die Eutraco opstartte en zijn kinderen Marc, Raf en Lut vormden de tweede generatie. Bart Pattyn, de zoon van Lut, en zijn echtgenote Marij, waren de laatste familieleden die het bedrijf leidden vooraleer Serge Gregoir de leiding in 2017 overnam.

“Nu zullen we in Roeselare drie uitvalsbases hebben”, begint Serge Gregoir (38), CEO van Eutraco. “We hebben onze vestigingen in de Onledegoedstraat, in de Industrieweg en we bouwen nu een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn in de Krommebeekzone naast VDL en voor Mulder. Dit maakt dat we in Roeselare alleen al 45.000 vierkante meter bedrijfsoppervlakte hebben.”

“Caterpillar is niet langer de rode draad doorheen het Eutraco-verhaal. In de beginperiode van Eutraco waren CAT en Eutraco heel nauw verweven. Eutraco deed niet alleen het transport voor CAT, maar ook de volledige logistieke coördinatie. In de periode 1986-1987 werkten er 200 personen van Eutraco in de omgeving van Gosselies. Tussen 2000 en 2004 bouwde Eutraco zelfs nieuwe gebouwen in Gosselies voor CAT. Men dacht dat dit nooit zou veranderen, tot Caterpillar hun fabriek in Gosselies in 2016 sloot. Dat had een rechtstreekse impact op 6.000 à 8.000 mensen en Eutraco verloor op slag 20 procent van de omzet en 100 procent van de rendabiliteit.”

Externe CEO

“Toenmalig CEO en eigenaar Bart Pattyn besefte dat maatregelen zich opdrongen en heeft altijd het belang van het bedrijf vooropgesteld. Hij zocht een externe CEO die corporate was geschoold om Eutraco door een moeilijke periode te loodsen. Ik had ervaring opgedaan bij onder meer DHL en ik wilde de uitdaging wel aangaan. Maar we hebben eerst bijna twee jaar moeten ‘snuffelen en knuffelen’ vooraleer we elkaar 100 procent vertrouwden. In augustus 2017 kwam ik aan boord en mijn taak was in de eerste plaats om Eutraco opnieuw op een succesvolle koers te krijgen en om de kinderen te ondersteunen om later de fakkel over te nemen.”

“Vanaf 2017 hebben we bedrijfssites gesloten, reorganisaties doorgevoerd, alles in vraag gesteld. We zagen ook een exodus van medewerkers. Gelukkig waren er ook die geloofden in het nieuwe verhaal. Peter Meeuws is zo iemand. Hij heeft 37 jaar dienst op de teller staan en bouwt nu mee aan het Eutraco van morgen. Van 2018 tot 2020 waren het loodzware jaren. We deden grote investeringen en de uitkomst was hoogst onzeker. In 2020 vernam ik dat Bart en Marij open stonden voor een verkoop van Eutraco en ik heb de stap gezet. Samen met een vennoot ben ik van 2 juni 2020 de eigenaar en CEO van Eutraco.”

“We zijn er bovenop gekomen en, begrijp me alstublieft niet verkeerd, maar voor ons bedrijf is corona een zegen geweest. Wij organiseerden een logistiek uitrolplan: de industrie had nood aan grote oppervlaktes op strategische locaties met strategische kenmerken. De markt was op zoek naar kwalitatieve, logistieke warehouses met dienstverlening, uitrusting en personeel. Wij konden dat bieden en we noteerden een mooie groei. Toen ik aankwam in Eutraco had het bedrijf 40 miljoen omzet, 170 medewerkers en 150 subcontracten en reden er 90 vrachtwagens. In 2023 noteerden we een omzet van 100 miljoen euro, 460 medewerkers en 100 subcontracten en rijden er 150 vrachtwagens van ons rond.”

Belgisch bedrijf

“Eutraco is een Belgisch bedrijf dat zich, na een fragiele periode, mooi heeft gepositioneerd op de transportmarkt. Transport met dienstverlening zorgt nog steeds voor de helft van de omzet, maar onze logistieke dienstverlening komt niet ver achter. Wij zorgen er bijvoorbeeld voor dat parasols uit een bedrijf in China tot bij een grootwarenhuis in België komen, dat gaat van opslaan in een magazijn, de douaneformaliteiten vervullen, verschepen naar België en leveren ‘aan huis’. In Antwerpen hebben wij ook ons eigen lucht- en zeevrachtkantoor en een eigen douaneagentschap. In Lille ontplooien we ons eigen IT-bedrijf, want dataverwerking is onontbeerlijk voor ons bedrijf en we starten eveneens met een kleine divisie batterijen. We willen zoveel mogelijk netonafhankelijkheid. Tegen 2035 willen we een carbonneutraal bedrijf zijn en in 2025 willen we al de derde grootste zijn na Katoennatie en Essers. En dat door een volledige organische groei, zonder overnames.”

Nieuw gebouw

“Eutraco telt in België om en bij de 20 bedrijfsgebouwen op 16 locaties en er zijn nog drie locaties in ontwikkeling. Er komt een gebouw op 30.000 vierkante meter in Gent, ook naast Deceuninck in Hooglede komt er een ontwikkeling en volgende week is er de officiële start van de bouw van ons volautomatisch hoogbouwmagazijn in de Krommebeekzone naast VDL. Dat laatste is de eerste grote investering in de regio Roeselare en de eerste grote ontwikkeling in eigendom. Naast een geautomatiseerd magazijn komt er nog een beetje kantoorruimte.” (PS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier