Van vlas tot luxelinnen, het opmerkelijke verhaal van Verilin: “Alleen het beste is goed genoeg”

Ilse Dededeken, medezaakvoerder van Verilin: “We werken met een oeroude grondstof, maar onze producten zijn springlevend.” © JOKE COUVREUR
Philippe Verhaest

Al 65 jaar vervaardigt Verilin vanonder de kerktoren van Heule Watermolen het allerbeste linnen voor keuken, bed en huiselijk gebruik. In het klantenbestand steekt niet alleen ‘Bake Off’, het bakprogramma met Wim Opbrouck als uithangbord, maar ook heel wat sterrenzaken en ambassades. “Ons motto is simpel: alleen het beste is goed genoeg.”

We schrijven het gezegende jaar 1956. Etienne Vercruysse start onder de kerktoren van Heule Watermolen bij Kortrijk een kleine weverij op: Verilin. Zijn ambities waren van bij dag één niet min: linnen producten afleveren die met het beste vlas geweven zijn en van topkwaliteit zijn.

Liefst 65 jaar later staat die basis nog altijd overeind, al heeft het familiebedrijf, dat nu 15 werknemers telt, een hele evolutie doorgemaakt. Na Etienne nam zijn dochter Laurianne het roer over en sinds een vijftal jaar heeft met Ilse en Anne-Sophie Dedeken de derde generatie het heft in handen genomen.

“Op vandaag zijn we gespecialiseerd in absoluut maatwerk”, legt Ilse uit. “Mensen zijn bij ons aan het juiste adres voor bedlinnen, tafellinnen, gordijnen, akoestische wanden… En telkens volledig volgens de wens van de klant zelf. Daar schuilt meteen ook het grote verschil met de start onder onze grootvader. Hij werkte nog per lopende meter, wij beschouwen elk project als iets unieks.”

Wie bij ons aanklopt, weet dat hij een topproduct krijgt

De basis is dan weer dezelfde gebleven: absoluut topwerk afleveren. “Mijn mama Laurianne ging in de jaren tachtig en negentig al met designers in zee en veranderde zo het geweer organisch van schouder. Dat zorgde ervoor dat ze, dankzij een Londens contactpersoon, zelfs mocht leveren aan vipklanten als Tina Turner en Sting. Mama sloeg de weg in van retail richting maatwerk, iets wat mijn zus en ik verder verfijnd hebben.”

Alles in huis

In 2016 werden Ilse en Anne-Sophie samen zaakvoerder van Verilin. Samen bewaken ze het familiale karakter van het bedrijf, dat nog altijd vanop dezelfde locatie opereert. “Maar minstens even belangrijk is het feit dat we alles zelf doen”, benadrukt Ilse. “We kopen zelf ons gesponnen vlas aan, vervaardigen elk product volledig in-house, werken alles eigenhandig af en zorgen – indien nodig – ook voor een tot in de details uitgekiende plaatsing. Daar ligt onze grote sterkte: wie bij ons aanklopt, weet dat hij naast een topproduct ook een topservice krijgt.”

Die aanpak straalt ook af op het klantenbestand. Daarin steken zo goed als alle sterrenrestaurants van ons land, maar Verilin levert ook bij tal van ambassades en toparchitecten zien hen eveneens graag over de vloer komen. “We werken voor een erg divers publiek”, klinkt het. “Restaurants, boetiekhotels, stijlvolle bed & breakfasts, maar we helpen ook state of the art kantoorgebouwen inrichten en particulieren kloppen ook bij ons aan.”

Na 65 jaar ligt de focus nog altijd stevig op België. “Een bewuste keuze, want zo beklemtonen we ons authentiek en lokaal karakter. Onze producten zijn echt van hier, dat spreekt de mensen aan.”

Toch zorgt de ondertussen stevige reputatie af en toe voor een buitenlands avontuur. Zo mocht Verilin de afgelopen jaren twee bruiloften van koninklijke families uit het Midden-Oosten van het betere linnen voorzien. “Soms staan we ook versteld hoe bepaalde mensen bij ons terecht komen”, zegt Ilse. “Mond-aan-mondreclame doet vaak wonderen. Hoe dan ook lopen wij nooit te koop met dergelijke projecten. Discretie is een van onze codewoorden.”

‘Groeite’ volgen

Het gesponnen vlas wordt in het verre oosten aangekocht, want in West-Europa is geen enkele spinnerij meer gevestigd. “Maar het vlas zelf is wel op en top Europees. Wij werken met Belgisch, Frans, Nederlands en Italiaans vlas en zijn altijd op zoek naar de meest fijne garen. We volgen het jaarlijkse vlasseizoen, de groeite in het vakjargon, dan ook op de voet. Wie met natuurlijke producten werkt, leeft mee op het ritme van de seizoenen.”

Onder andere het Hof van Cleve, de enige driesterrenzaak van ons land, is al jaren klant bij Verilin.
Onder andere het Hof van Cleve, de enige driesterrenzaak van ons land, is al jaren klant bij Verilin. © Thomas De Bruyne

De voorbije jaren zag Verilin de vraag sterk toenemen. “Enerzijds zijn er de vele troeven die vlas en linnen herbergen”, stelt Ilse. “Het is een op en top ecologisch product, niets van de vlasvezel gaat verloren. Linnen bevat ook een natuurlijke mooie glans die amper te imiteren valt en is bijzonder geraffineerd. Een linnen tafellaken bijvoorbeeld zorgt meteen voor extra cachet.”

“Daarnaast is er ook het korte ketenverhaal. “Mensen grijpen steeds meer terug naar wat in hun eigen regio vervaardigd wordt. Daar passen wij perfect in. Linnen is iets van ons. Daar zijn we trots op.”

Bucketlist

De toekomst oogt rooskleurig, zegt Ilse. “Wij als derde generatie hebben een bijzonder sterke basis om op voort te werken. Ons plan is om rustig verder te groeien en onze lokale verankering nóg sterker te maken.”

“Daarnaast heb ik een soort bucketlist met namen van kunstenaars en designers waarmee ik nog wil samenwerken, maar ook van architecten en sterrenzaken die ik graag aan onze portfolio wil toevoegen. We werken met een oeroude grondstof, maar onze producten zijn springlevend.”