“Zou mooie reclame zijn voor de Westhoek”: Gaan we straks met een vliegtuig vol poppies op vakantie?

Een simulatiebeeld van hoe het vliegtuig met poppies er zou kunnen uitzien. © GF
Tom Gheeraert
Tom Gheeraert Medewerker KW

Prijken binnenkort de poppies van Flanders Fields op een van de vliegtuigen van Brussels Airlines? Wel als het ontwerp van ex-Poperingenaar Fries Vansevenant de wedstrijd van de luchtvaartmaatschappij wint. Al had Fries zijn hoop eerder gericht op zijn ontwerp met als thema Eddy Merckx, maar die haalde de selectie niet.

In 2015 stelde Brussels Airlines voor het eerst een Belgian Icon voor: de Rackham, ook wel bekend als ‘het Kuifje-vliegtuig’. Met dat soort stunts wil de vliegtuigmaatschappij uitpakken ten opzichte van grote maatschappijen met een grotere naamsbekendheid en naar eigen zeggen een echte ambassadeur zijn voor ons land. Sindsdien hadden ze nog allerlei vliegtuigen die al dan niet tijdelijk als Belgian Icon rondvlogen: Aerosmurf (de smurfen), Margritte, Bruegel, de Rode Duivels, Tomorrowland…

Deze keer is Brussels Airlines via een wedstrijd op zoek gegaan naar de volgende Belgian Icon. Tussen 27 augustus en 27 september konden alle Belgen een ontwerp insturen. Van de meer dan 900 inzendingen werden 15 ontwerpen geselecteerd. Een daarvan is het ontwerp The Poppy met als thema Flanders Fields van de naar Gent uitgeweken Poperingenaar Fries Vansevenant (39).

“Ik ben grafische ontwerper en motion designer en ik werk veel met productiehuizen”, vertelt Fries, die zijn middelbare school deed in de richting Beeldende Kunsten van de Heilige Familie in Ieper. “Een van die productiehuizen is Geronimo, onder andere bekend van Bestemming X en Snackmasters. Plots vertelde Gertjan De Smet, de creatieve geest van Geronimo, mij over die wedstrijd van Brussels Airlines. Hij vroeg me of ik geen zin had om mee te doen.”

Eddy Merckx

Fries en Gertjan schreven zich in als team en dienden een zestal ontwerpen in. “Daarvan haalden er twee de top vijftien, waaronder dus die met de poppies en dan nog een met Manneke Pis. Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat The Poppy de voorselectie zou halen. Ik dacht dat het misschien te veel op Vlaanderen gericht was. Jammer genoeg is mijn persoonlijke favoriet wel gesneuveld in de preselectie. Dat was een ontwerp rond Eddy Merckx naar aanleiding van zijn tachtigste verjaardag. In vergelijking met de andere ontwerpen had ik daar veel tijd ingestoken.”

Tot vrijdag 11 oktober middernacht kan je stemmen voor jouw favoriete design op de website van Brussels Airlines. Uit de vijf ontwerpen met de meeste stemmen zal een jury de winnaar kiezen. Toerisme Ieper duimt alvast voor The Poppy. “Het leeft wel en we roepen iedereen op om voor dit ontwerp te stemmen”, zegt diensthoofd Peter Slosse van Toerisme Ieper. “Het is niet onze bedoeling om daar een hele campagne rond op te zetten, maar het zou uiteraard wel leuk zijn mocht dit ontwerp het halen. Een vliegtuig van Brussels Airlines in zo’n ontwerp is mooie reclame voor het WO I-aanbod in de Westhoek.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier