230 extra camperplaatsen in West-Vlaanderen: “Nog lang niet genoeg”
West-Vlaanderen kreeg in 2018 subsidies om 230 camperplaatsen bij te creëren, dat blijkt uit een antwoord van Vlaams minister van Toerisme Zuhal Demir (N-VA) aan Vlaams parlementslid Cathy Coudyser (N-VA). En die nood was hoog, vooral aan de kust zou er een enorm tekort zijn aan overnachtingsmogelijkheden voor mensen die graag reizen met een camper of mobilhome.
Uit cijfers van Westtoer blijkt dat het aantal kampeerautoplaatsen in West-Vlaanderen, en in het bijzonder aan de kust, de laatste jaren inderdaad aan het stijgen is. “In 2018 telde West-Vlaanderen 725 camperplaatsen. In 2020 zijn dit er al 911, een stijging van meer dan 25 procent,” geeft provincieraadslid Jan Van Meirhaeghe (N-VA) mee. Wie de rekensom maakt, zal merken dat dat echter geen stijging is van 230 plaatsen, maar dat komt omdat bepaalde ondernemers het traject pas in 2021 zullen afronden.
Vooral extra plaatsen aan de kust
Westtoer en Toerisme Vlaanderen sloegen de handen in elkaar om de investeringslast van de inrichting en aanleg van nieuwe camperplaatsen te verlichten. Met succes, meldt Jan Van Meirhaeghe: “De provinciale subsidie zorgde voor de creatie van 230 bijkomende camperplaatsen, waarvan 170 langs de Vlaamse kust. Zowel in Bredene (+8), Middelkerke (+15), Nieuwpoort (+56), Blankenberge (+42), Westende (+39) en De Panne (+10) breidde het bestaande aanbod aan overnachtingsmogelijkheden voor kampeerautotoerisme verder uit. In de andere drie regio’s werden extra camperplaatsen gerealiseerd in Gistel, Menen en Vleteren.”
Noord-Frankrijk biedt alternatieven
Maar volgens de doorwinterde kampeerder en clubvoorzitter van de Vlaamse Kampeertoeristen Blankenberge Remi Van Steenbergen zijn die inspanningen ontoereikend om aan de immense vraag te voldoen: “Er wordt graag uitgepakt met allerlei indrukwekkende cijfers, maar wat er zelden wordt bij verteld is het feit dat er op heel wat van die plekken niet mag overnacht worden. Daar ben je natuurlijk heel weinig mee als toerist. Als die mogelijkheid er dan wel is, zijn de prijzen hallucinant.”
“Er is een reden waarom kampeerders massaal net over de grens naar Noord-Frankrijk reizen. Voor een camperparkeerplaats waar je hier ca. 25 euro per dag voor betaalt, vind je er daar voor pakweg 8 euro. En het aanbod is gewoon veel groter. In Vlaanderen willen ze de horeca steunen? Wel, er is niets beter voor de horeca dan overnachtingsplaatsen vol campers die ’s avonds op restaurant willen gaan.”
Qua voorzieningen klaagt Remi niet, want alle betalende camperplaatsen in onze provincie bieden wel elektriciteit en de mogelijkheid of afvalwater te lozen aan, de twee belangrijkste eisen in de camperwereld.
Het grootste probleem is dat er niet op alle plaatsen mag overnacht worden
Volgens de communicatie van Zuhal Demir wordt er momenteel bekeken om dit traject nog wordt verdergezet om nog meer uit te breiden. Want naast de kwantiteit is ook de kwaliteit van tel. Toerisme Vlaanderen zet via een driejarig traject in op de individuele begeleiding van kampeerondernemers zodat de kwaliteit van de kampeerbeleving op (een gedeelte van) hun terrein nog verhoogt. Momenteel nemen hier vijf West-Vlaamse kampeerbedrijven aan deel.
Stijgende populariteit
Reizen met een camper is booming , dat werd na de coronazomer van 2020 nog een stuk duidelijker. Volgens gegevens van de European Caravan Federation (ECF) zijn er in Europa al meer dan 2 miljoen kampeerauto’s geregistreerd.
Waarom is kamperen zo populair? “Heel simpel: de vrijheid. Stoppen waar je wil, waar de reis je ook brengt. Een goedkope manier van reizen is het zeker niet, want de aankoop van een camper is best duur. Maar het feit dat je met een motorhome ergens naartoe kunt rijden en dan ook gewoon ter plaatse kunt verblijven zonder dat je afhankelijk bent van hotelreservaties of dergelijke, dat vormt volgens mij een groot deel van de aantrekkingskracht”, besluit Remi.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier