Voor het eerst sinds lange tijd zijn de brandstofprijzen in Frankrijk goedkoper dan bij ons. Wij gaan nu net over de grens tanken in plaats van omgekeerd. De recente recordprijzen in ons land hebben voor die opvallende nieuwe trend gezorgd. Aan de grens in De Panne vind je dan weer de goedkoopste diesel van West-Vlaanderen. Net iets duurder dan aan de grote winkelketens in Frankrijk, maar goedkoop genoeg om Fransen te blijven lokken naar de tabakswinkels.
Van De Panne tot aan de voet van de Rodeberg en de vestingen van Menen, wie zijn wagen in het verleden wou voltanken, werd bijna per definitie geconfronteerd met rijen auto’s met Franse nummerplaten. En Belgique, c’est moins cher monsieur! Maar daar lijkt nu een einde aan te zijn gekomen. Voor het eerst in wat een eeuwigheid lijkt, is de benzine in Frankrijk goedkoper dan die aan de pomp in België. Grensarbeiders tanken naast hun deur, dagjestoeristen vullen ze dan weer voor ze de grens oversteken. Het Belgische benzinestation? Dat laten ze links liggen.
De Belgische automobilisten vinden ondertussen, als regelrechte benzinetoeristen, de weg naar de Franse tankstations. De grote ketens pakken er massaal uit met benzine aan kostprijs, wat resulteert in vaak confronterende verschillen. Een liter diesel in Moorsele tikt af op 1,629 euro per liter. Voor diezelfde liter betaal je net over de grens, aan de pomp van een bij Vlamingen bekende hypermarkt, 1,468 euro voor diezelfde liter. Het duurt dan ook niet lang alvorens de eerste Belgische nummerplaten verschijnen.
Vijftien euro verschil
“Ik werk in Moeskroen en dus doe ik vaak mijn boodschappen hier in de supermarkt”, zegt Bruno Ros (34). “De benzineprijs is nu meer dan een plus voor mij. Als ik mijn wagen voltank, spaar ik tot wel 15 euro uit. Mijn ouders zijn hier ook kind aan huis geworden, net als mijn collega’s. De prijs van benzine stijgt in België, maar ons salaris stijgt niet mee. Ik moet dus aan mijn portemonnee denken.”
Van Fransen die bij ons komen tanken tot Belgen die massaal de grens oversteken? Het is een tendens die ze ook bij Fournier-Cavos bevestigen. De brandstoffenleverancier uit Menen heeft drie eigen tankstations en levert ook benzine aan andere pomphouders. “Ons klantenbestand bestond vroeger voor tachtig procent uit mensen uit Frankrijk, maar nu krijgen we klappen”, zegt communicatieverantwoordelijke Julie Fournier. “De keuze om brandstoffen aan kostprijs te verkopen, is er eentje die we maakten om de koopkracht van onze klanten te verstevigen. Het is een service die we aanbieden voor alle klanten, dus ook voor Belgen. Onze promofolders worden ondertussen ook al over de grens in de bussen bedeeld”, klinkt het bij Franse ketens als Auchan en Leclercq.
diesel en tabak
Aan de grens in Adinkerke weerklinkt een ander verhaal. Daar vind je de goedkoopste diesel van West-Vlaanderen, bij de twee tankstations van de Real Tobac&Co-groep, waar je 1,559 euro betaalt voor een liter diesel. “Een lokmiddel om klanten in onze tabakswinkels te krijgen”, luidt de achterliggende strategie, net zoals bij de Franse winkelketens dus.
“Wij houden onze prijzen bewust laag om klanten naar onze tabakswinkels te lokken”
“Zoals onze naam doet vermoeden, hadden we hier tot voor kort vooral een Brits cliënteel. Dat is echter helemaal weggevallen sinds de Brexit, waardoor we nu vooral op Franse klanten mikken. Pakweg 95 procent komt van over de grens”, zegt winkelverantwoordelijke Guillermo Vergaerde. De camera’s in zijn bureau filmen de ene na de andere Franse nummerplaat aan de vier pompen van het tankstation. Dat hun brandstofprijzen de laagste van de hele provincie zijn, daar zijn ze zich hier niet van bewust. “We houden de prijzen van onze concurrenten wel degelijk in de gaten, maar daarbij kijken wij vooral naar Frankrijk. Door onze prijzen een stuk lager te zetten dan het dichtstbijzijnde tankstation, willen we de Fransen tot in onze winkel krijgen. Daar kunnen ze dan ook nog andere zaken aankopen”, legt winkelbediende Thomas Dedeyster de strategie uit. “Tegelijk zijn onze tankstations een extra troef, waarmee we hier nu al elf jaar het verschil kunnen maken met de vele andere tabakshops in deze straat.”
Toekomst
Ook voor de toekomst kijken ze hier vooral naar onze zuiderburen. “Ik kan me momenteel moeilijk voorstellen dat het hier tegen 2029 vol laadpalen zal staan, maar sowieso houden we de ontwikkelingen van de politiek en de automarkt in de gaten. Eén iets is zeker: willen we blijven bestaan, dan zullen we ons moeten aanpassen.” Voorlopig blijven de klanten hun tanks – en hun koffers – volgooien met brandstof en tabakswaren. Verwachten ze nu ook een toeloop van West-Vlamingen die onze krant lezen? “Er was eerder een gelijkaardige publicatie over ons in de Franse media en daar merkten we toen wel degelijk een effect van. West-Vlamingen zijn zeker welkom en we zullen onze prijsstrategie niet aanpassen als er meer klanten vanuit die richting komen. We willen de goedkoopste blijven aan beide kanten van onze grens”, knipoogt Thomas.
(Christophe Lefebvre en Wouter Verheecke)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier