Stickeractie zet premie voor starters in handelskerngebied in de verf

Vastgoedkantoren kunnen voor alle handelspanden in hun portefeuille die in aanmerking komen voor de premie, gratis een beroep doen op een sticker op maat © JVGK
Redactie KW

Stad Kortrijk voert al enkele jaren strijd tegen de leegstand in de handelskerngebieden. In 2019 werd het aanvalsplan Kortrijk Handelt gelanceerd. De stad lanceert nu een nieuw, complementair initiatief met eigen stickers.

Er werden nieuwe opvallende stickers ontworpen die immokantoren kunnen bestellen. “Zo willen we reclame maken voor de premies die ondernemers kunnen krijgen als ze het pand betrekken. Het moet helpen om de panden sneller in te vullen”, duidt schepen van Economie Arne Vandendriessche (Team Burgemeester).

“De V-borden die nu gebruikt worden om aan te duiden dat een pand te koop of te huur staat, zullen verdwijnen, ze storen in het straatbeeld.” Twee leegstaande handelspanden kregen al een sticker: in de Leiestraat 2 in samenwerking met Turner en Immotion en in de Sint-Jansstraat 21, met Century 21.

De stad looft sinds begin 2020 een aantrekkingspremie uit voor ondernemers die een nieuwe vestiging openen in een van de handelskerngebieden van Kortrijk. Deze premie is een van de acties van het aanvalsplan ‘Kortrijk Handelt’ dat Kortrijk als winkelstad nog nadrukkelijker op de kaart moet zetten.

30.000 euro

“De aantrekkingspremie bestaat uit een terugbetaling van de jaarhuurkostprijs, met een maximumbedrag van 30.000 euro. Het bedrag is afhankelijk van een aantal factoren, zoals het aantal vestigingen van de ondernemer, periode van leegstand van het betrokken pand, de activiteit, ligging en tewerkstelling. De premie is een sterke impuls voor ondernemers om de stap te zetten naar de opening van een winkel in het centrum van Kortrijk. We willen ook grote merken aantrekken.”

Vastgoedkantoren kunnen voor alle handelspanden in hun portefeuille die in aanmerking komen voor de premie, gratis een beroep doen op een sticker op maat. “Een win-win voor alle betrokken partijen. Eerst en vooral krijgt de aantrekkingspremie nog meer naamsbekendheid bij ondernemers die een nieuwe winkel willen openen in Kortrijk. Deze zullen zich dankzij de aantrekkingspremie meer gesterkt voelen om de binnenstad in te trekken. Daarenboven zullen de panden zelf veel sneller worden ingevuld, wat natuurlijk mooi meegenomen is voor de immokantoren en de eigenaars van de panden. En de stad ten slotte, krijgt in ruil een bruisende stad met minder leegstand.”

(PVH)

Vastgoedmakelaars die snel een mooie invulling willen realiseren, kunnen een vitrinesticker op maat bestellen via www.kortrijk.be/vitrinesticker-vastgoed.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier