Oostende telt ruim zeventig actieve taxi’s en daarvan legden enkele bedrijven vanaf zaterdagavond 18 uur voor 24 uur het werk neer. De reden? Gebrek aan respect voor de werking van taxibedrijven en geen kans op dialoog met het stadsbestuur, zo klinkt het in een mededeling. “Laatste overleg was twee jaar geleden”, zet Hassib Ghosi (25) van taxibedrijf Anker.
Oostende beleeft momenteel hoogdagen met Oostende voor Anker. Jaarlijks brengen maar liefst 200.000 mensen een bezoek aan het maritieme evenement, gespreid over vier dagen. Wie vanaf zaterdagavond tot zondagavond een beroep wil doen op een taxi, zal vermoedelijk langer moeten wachten dan normaal. Volgens Hassib Ghosi, eigenaar van Taxi Anker, leggen verschillende taxibedrijven het werk neer. “Het zal ons verlies opleveren, maar we doen dat puur om iets te bereiken voor de toekomst”, zo zegt Hassib.
De taxichauffeurs vragen bijvoorbeeld een breder plan met een standplaats dichter bij het station. “Dat werd ons in 2022 al beloofd, maar we zijn ondertussen twee jaar verder”, vervolgt de man. “Klanten kunnen de huidige standplaats moeilijk vinden en ook toiletten voor de chauffeurs zouden er dringend moeten komen. Een kiss and ride-zone aan de ingang zou al een pak helpen. Verder is de standplaats te klein aan het Marie-Joséplein waardoor we regelmatig boetes ontvangen. Bij evenementen worden we aan de kant gezet in plaats van ons te betrekken.”
Communicatie
Volgens Hassib verloopt de communicatie tussen de stad en de taxibedrijven slecht. “Vooral bij de aanvraag van bepaalde vergunningen of bij het aanbrengen van wijzigingen. Ook de communicatie tussen de stad en de politie moet beter, want als er een wijziging komt in de routes tijdens evenementen van de stad is de politie daar niet altijd van op de hoogte met als gevolg dat wij boetes krijgen. Maar we vragen ook meer begrip als we mensen die minder mobiel zijn dichter willen afzetten”, aldus Hassib.
Er zouden volgens Hassib ook problemen zijn met de software voor de taximeters, waardoor ze een boete krijgen omdat die software niet correct ingesteld is. “Oostende is trouwens de enige stad waar taxi’s niet op tram- en busbanen mogen rijden. Ook dat zou het voor ons een pak gemakkelijker maken. We proberen al twee jaar in dialoog te gaan met het stadsbestuur, maar die dialoog komt er niet en ook een oplossing komt niet uit de bus. Dus kunnen we niet anders dan het werk neerleggen om een signaal te geven. Komen er geen oplossingen, dan gaan we harder optreden”, besluit Hassib.
Onbegrip
Bevoegd schepen Hina Bhatti (Open VLD) zit verveeld met de zaak en begrijpt de hele heisa niet. “Er is wel degelijk een perfecte communicatie tussen mijn kabinet en de taxibedrijven”, reageert de schepen. “Alle vragen vanuit de sector worden wel degelijk beantwoord. Ik weet dat er ontevredenheid was over de tijdelijke standplaatsen door Oostende voor Anker. We hebben de sector gecontacteerd en begin juni werd een datum geprikt om samen te zitten met de sector om naar hun verzuchtingen te luisteren.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier