De werken aan het stadsvernieuwingsproject Roelevard aan het station zijn gestart. Het project moet een eyecatcher worden die de stationsomgeving een nieuwe impuls geeft. Een woon- en werkomgeving waar het zowel tijdens als buiten de kantooruren aangenaam vertoeven is. Eind volgend jaar al moeten de eerste kantoren in gebruik worden genomen. “Het wordt een referentieproject voor heel Vlaanderen op het vlak van duurzaam bouwen”, vertelt schepen Nathalie Muylle.
Roelevard is een prestigeproject, een meerwaarde voor de stationsbuurt, zo klinkt het bij Steenoven en ION, de projectontwikkelaars. Roelevard bestaat uit twee architecturale pareltjes: Lux en Bronze. Het ontwerp is een realisatie van het internationaal gerenommeerde architectenbureau Snøhetta samen met het eigen B2Ai. “Gebaseerd op het operagebouw in Oslo, met bijhorend plein”, vertelt Bart Vanderdonckt, ceo van Steenoven. “Roelevard toont hoe je met sterke architectuur en een goede ruimtelijke ordening voor meer beleving kan zorgen in de stad. Doordat we wonen en werken combineren zal Roelevard overdag en ‘s avonds bruisen van het leven. De gezellige publieke ruimtes nodigen uit om elkaar te ontmoeten. De 46 meter hoge toren Lux wordt een echte landmark. De ontwerpers hebben veel aandacht voor gezelligheid, duurzaamheid, tijdloos design en kwaliteit. De appartementen zijn als het ware villa’s met tuin in de stad op hoogte”, klinkt het.
“We willen dat Roelevard een meerwaarde is voor de omgeving. We hebben een lang traject afgelegd, maar het resultaat mag er zijn. Heel wat stationsomgevingen in ons land worden gekenmerkt door grote vierkante blokken, maar die zijn visueel niet zo aantrekkelijk. In Roeselare wilden we het anders aanpakken en dat is ook gelukt. Daarbij zijn we in overleg gegaan met de buurt, die met een aantal bezorgdheden kwam. Daar hebben we zoveel als mogelijk rekening mee gehouden”, aldus Katleen Spriet, managing director van Steenoven.
Ondergrondse parking
“Het project omvat liefst 81 appartementen, 6.000 vierkante meter kantoren, 650 vierkante meter winkels en een ondergrondse parking voor 144 auto’s, 82 beringen, 288 private fietsenstallingen en een publieke fietsenparking voor 60 fietsen. De eerste kantoren en handelsruimtes worden eind volgend jaar opgeleverd, de appartementen volgen in 2023. De interesse vanuit het bedrijfsleven is alvast groot. Voor de start van de werken hebben we al 35 procent van de beschikbare commerciële ruimte verkocht, onder meer aan een bank- en verzekeringsgroep en een uitzendgroep. Ook van de appartementen is ongeveer 35 procent al verkocht.”
“Het is ook een erg duurzaam project, met aansluiting op het warmtenet van Mirom, waardoor er geen fossiele brandstoffen moeten gebruikt worden voor de verwarming en de aanmaak van warm water. Geen fossiele brandstoffen betekent geen CO2-uitstoot en dat is goed voor het klimaat.”
“Voor de start van de werken hebben we al 35 procent van de beschikbare commerciële ruimte verkocht”
“Dankzij de speciale waterkerende wand blijft het grondwater buiten de bouwkuip op hetzelfde niveau en wordt enkel het water in de bouwkuip opgepompt, wat goed nieuws is voor de bomen en planten in de buurt. Het opgepompte water wordt vervolgens niet rechtstreeks geloosd in de riolering maar opgevangen in speciale containers. De stadsdiensten zullen dit water tijdens de zomer kunnen gebruiken om het stadsgroen te bewateren en ook landbouwers kunnen dit water eventueel gebruiken op hun akkers.”
Het gebouw Lux klimt op van vier bouwlagen tot dertien in de 46 meter hoge toren die uitkijkt over het Stationsplein. De waterval van bouwlagen zorgt voor uitzonderlijke terrassen, gecombineerd met grote groendaken vol bloemen en planten. Het grootste deel van de kantoren, zo’n 5.150 vierkante meter, bevindt zich ook in dit gebouw, net als 250 vierkante meter winkelruimte.
Amfitheater
Bronze vormt de hoek van de Stationsdreef met de Spoorweglaan en varieert inzake architectuur trapsgewijs van drie tot vijf bouwlagen. Dit deel van het project beschikt over een publieke tribune, een soort amfitheater, met uitzicht op het Stationsplein. Bij goed weer moet deze plek uitgroeien tot een heerlijke ontmoetingsplaats voor de werknemers van Roelevard en voor passanten, een horecazaak is er zeker mogelijk. De twee pleinen op de site krijgen vorm door hun spel met de bouwvolumes. “Het moet een verlengstuk zijn van de huidige stationsomgeving. Op een zonnige dag moeten de mensen hier wandelen en genieten op de bankjes.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier