REO Veiling in Roeselare ziet de omzet dalen

Dat 2014 geen topjaar zou worden voor de groentetelers was meteen duidelijk. De REO Veiling zag de omzet met 13,6 procent dalen door te hoge temperaturen in de winter en het voorjaar van 2014. Positief nieuws is dat de Belg steeds meer kiest voor kwaliteit van hier.

© STEFAAN BEEL

De REO Veiling haalde in 2014 een omzet van 135,7 miljoen euro, zo’n 13,6 procent minder dan vorig jaar. In de eerste jaarhelft stond de teller zelfs op een omzetverlies van 32 procent. Boosdoener was de zachte winter. “Die zelfs geen winter te noemen was”, zegt directeur Paul Demyttenaere. “Ook in het voorjaar waren de temperaturen te mild.” Daardoor viel de consumptie van wintergroenten zwaar tegen. Zo’n 80 procent van die wintergroenten bestaat trouwens uit prei. “Als je weet dat prei in 400 à 500 West-Vlaamse bedrijven de hoofdteelt is, dan weet je dat die tegenvallende preiconsumptie onze provincie heeft getekend.”

Vruchtgroenten

Gelukkig maakte de tweede helft van het jaar veel goed. De vruchtgroenten zoals tomaat, courgette en komkommer deden het niet slecht. “Ondanks de Russische boycot mogen we niet klagen over de tweede helft van het jaar.” We mogen daaruit besluiten dat de teelt van vruchtgroenten belangrijker is geworden in West-Vlaanderen. Een veelbelovend vooruitzicht voor het glastuinbouwproject in opbouw van de REO Veiling.

Kwaliteit van hier

Verder zijn er enkele trends duidelijk merkbaar. Zo steeg de omzet van de voorverpakte groenten. De teelt van serresla kende daarentegen een terugval, maar die terugval wordt opgevangen door de goede verkoop van multicolorsla op kluit. Verder zijn ook de bioproducten aan een opmars bezig. Producten van huismerken Tomabel en Finefleur gingen voor 50 procent naar de Belgische markt, voordien was dat slechts 30 procent. We kunnen dus concluderen dat de Belg steeds meer kiest voor kwaliteit van hier.

(MM)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.