Markant, Unizo en het Agentschap Innoveren en Ondernemen bekronen elk jaar vrouwelijk ondernemerstalent. Afgelopen week reikten ze opnieuw een award uit aan de Onderneemster én de Belofte van het jaar. In die laatste categorie won Marie Van den Broeck (27) van het Kortrijkse bedrijf My Add On. “Dit had ik totaal niet verwacht, maar ik ben er onbeschrijfelijk blij mee”, aldus Marie.
Marie heeft nog even geen woorden als we haar opbellen voor een babbeltje over haar overwinning. “Ik ben echt onwaarschijnlijk blij”, klinkt het enthousiast. “Heel dankbaar ook voor alle steun die ik gekregen heb en voor iedereen die op mij gestemd heeft.”
Straffe madammen
Marie krijgt voor haar overwinning onder andere een fiets en een teambuildingsweekend cadeau. Mooi meegenomen, maar daar deed ze het niet voor. “Ik heb toen ik daar zat, even stil gestaan bij het gezelschap waarin ik verkeerde. En dat zijn toch godverdikke allemaal straffe madammen. Ik voel mij echt vereerd dat ik bij zo een netwerk van vrouwen mag horen, die elkaar allemaal steunen.”
Haar overwinning verliep evenwel niet van een leien dakje. “Ik was een uurtje te laat en had daardoor de briefing gemist. En dus ook de uitleg dat we eerst een generale repetitie zouden houden, waarbij de echte winnaar nog niet onthuld zou worden. Dus toen ze op die repetitie een naam afriepen, dacht ik ‘ah ik heb niet gewonnen’. Was ik even in de war toen ze mijn naam riepen tijdens het evenement zelf (lacht).”
My Add On
Marie is geen onbekende in de ondernemerswereld. Met haar jonge bedrijf My Add On, gevestigd in Hangar K aan Kortrijk weide, zet ze de ene na de andere straffe prestatie neer. Zo werd ze in 2017 door Unizo al verkozen tot student-ondernemer van het jaar. En ook de coronacrisis kreeg haar niet klein.
“Natuurlijk was het een zwaar jaar en we hebben zeker minder verkocht dan we hadden gehoopt. Maar het heeft geen zin om daarover te kniezen. In plaats daarvan heb ik echt gefocust op welke richting ik uit wil met het bedrijf”, klinkt het enthousiast.
My Add On pimpt krukken en rolstoelen. Niet alleen om ze mooier te maken, maar ook comfortabeler en handiger in gebruik. Dat doet het bedrijf aan de hand van universele opzetstukjes die iedereen op zijn eigen kruk of rolstoel kan klikken. Maar er staat nog heel wat meer op stapel. “Concreet willen we de komende vijf jaar twintig nieuwe producten lanceren, in twintig landen, met twintig medewerkers”, aldus een ambitieuze Marie.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier