Delhaize betaalt crisisbijdrage aan Belgische varkensboeren: “Een steuntje en tegelijk een oproep aan de rest van de sector om ook actie te ondernemen”

© Belga
Kurt Vandemaele
Kurt Vandemaele Reporter

Een keten is maar zo sterk als de zwakste schakel, zei Vlaams minister van Landbouw Hilde Crevits deze week nog in de Krant van West-Vlaanderen. Daarmee liet ze verstaan dat een deel van de oplossing voor de problemen van de varkensboeren binnen de sector moet gezocht worden: de veevoederbedrijven, de slachthuizen en ook de retailers, de handelaars die het vlees uiteindelijk aan de man brengen. Delhaize wacht het verder ketenoverleg niet af en geeft vanaf 1 oktober een crisisbijdrage van 1,5 euro. Maar de klant zal niet meer betalen. De actie loopt tot minstens 1 januari ’22.

Ten gevolge van de varkenspest en de coronacrisis zag de Belgische varkenssector zijn internationale afzetmogelijkheden fel inkrimpen. En er is zelfs concurrentie op de eigen markt van bepaalde andere Europese landen die momenteel ook hun vlees niet kwijt kunnen buiten Europa en dus ook hier hun waren gaan aanbieden.

Toekomst

“De varkenssector staat dezer dagen zwaar onder druk,” aldus Roel Dekelver, woordvoerder van Delhaize. “Dat komt vooral doordat de export een beetje stilgevallen is. Er wordt minder geëxporteerd omdat daar minder vraag is. Dat er hier minder vlees wordt afgenomen, heeft deels te maken met de Afrikaanse varkenspest die ervoor zorgt dat het imago van het Europese varkensvlees in het verre Oosten een knauw heeft gekregen. Dat zorgt voor een overaanbod en daardoor is de prijs voor het varkensvlees op de Europese markt tot een historisch laagtepunt gezakt.”

Onze actie zal niet het hele probleem oplossen, maar ze is ook een signaal

Vlaams minister van Landbouw Hilde Crevits polste vorige week nog bij alle belanghebbenden naar de situatie. Verschillende varkenshouders spreken van maandelijkse verliezen van 15 à 20.000. euro. Ingrid Vandepitte smeekte vorige week namens de varkensboeren nog om hulp. Een kreet die gehoord werd.

“De varkensboeren krijgen minder geld binnen,” aldus nog Roel Dekelver, “en daar willen we iets aan doen. We willen de mensen helpen. Vandaar dat we die crisisbijdrage vanaf 1 oktober zullen activeren. Dat wil zeggen dat we naast de 1 euro per beest die we nu al geven aan de varkensboeren – een loyauteitsbijdrage die we betalen aan de meer dan 80 boeren die exclusief voor ons werken – nog eens 1,5 euro geven om hen te helpen om deze moeilijke periode door te komen. Dat zal niet het hele probleem oplossen. Het is een Europees probleem. Slechts een klein percentage van het Belgische varkensvlees blijft in België. De rest is voor de export. Maar we willen met dat signaal ook tonen dat we de lokale varkensboeren willen helpen om hen een duurzame toekomst te garanderen. Het Belgisch varkensvlees is van zeer hoge kwaliteit, het wordt zeer sterk geapprecieerd door onze klanten en we willen in de toekomst nog altijd dat lekker varkensvlees van de boeren in België kunnen afnemen.”

© KVDM

Het goeie voorbeeld

“Tegelijk is onze actie een warme oproep aan andere retailers of afnemers van varkensvlees in België om hetzelfde te doen, om ook een geste te doen of actie te ondernemen. We gaan dat doen tot minstens 1 januari 2022. Dan gaan we kijken of de markt zich hersteld heeft. Dat vinden we belangrijk. We zetten heel erg in op Belgische producten, op de lokale verankering en die relatie met de varkensboeren loopt al jaren op een goeie manier. En we zijn van oordeel dat je er als retailer moet zijn in goeie tijden, maar ook in slechte. Vandaar dat we deze actie hebben gelanceerd.”

“Varkensvlees is een populair product dat nog altijd zeer sterk geapprecieerd wordt door de consument. Het is ook een toegankelijk product en we willen ook dat het toegankelijk blijft. Vandaar dat we ook willen dat het een competitieve prijs heeft. Vandaar dat deze crisisbijdrage niet verhaald zal worden op de klant. Integendeel, die nemen we uit onze marge, zodat er geen impact is op de verkoopsprijs.”

Het is vandaag dat de boeren geld nodig hebben. Er valt geen tijd te verliezen.

De actie van Delhaize is volgens Dekelver niet het gevolg van het overleg dat landbouwminister Crevits vorige week al had met de sector. Na afloop van die gesprekken liet ze onder meer in onze krant verstaan dat ze verwachtte dat deel van de oplossing van alle betrokkenen moet komen: boeren, slachthuizen, veevoederfabrikanten én warenhuizen. “Allen moeten ze aan één zeel trekken om familiale drama’s te voorkomen,” zei ze toen. Er zou verder overlegd worden over concrete acties, maar daar wil Delhaize niet op wachten. “Het is niet dat we niet geloven in dat overleg,” zegt Dekelver. “Maar als je alle partijen rond de tafel wil krijgen en gezamenlijk iets wil bereiken, duurt dat altijd iets langer dan als je zelf initiatief neemt. We willen hiermee gewoon het goeie voorbeeld geven. Vandaar ook de warme oproep aan andere spelers op de markt om gelijkaardige initiatieven te nemen. Want het is vandaag dat die mensen geld nodig hebben. Er valt geen tijd te verliezen. Vandaar dat wij al de vlucht vooruit hebben genomen en dit initiatief hebben gelanceerd in de hoop dat er anderen zullen volgen met gelijkaardige initiatieven. En dat staat los van het ketenoverleg. Als daar extra zaken uitkomen, is dat des te beter voor de varkenssector.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier