Roularta Media Group uit Roeselare heeft er een goede eerstejaarhelft opzitten. Dat blijkt uit de halfjaarresultaten. Dat is onder andere te wijten aan de overname van de Nederlandse magazines Flow, Happinez, Yoga by Happinez en Psychologie en de daaruit voortvloeiende extra lezers, en daarnaast ook gedaalde papierkosten. “We zijn blij dat onze investeringen om extra lezers aan te trekken lonen. De Krant van West-Vlaanderen doet het zeker goed. Het aantal abonnees is nu gestabaliseerd. Er is nog werk aan de winkel, maar we mogen trots zijn op wat we bereikt hebben”, stelt CEO Xavier Bouckaert.
In de eerste zes maanden van 2024 draaide Roularta, de uitgever van onder meer KW, Knack, Trends en Libelle een omzet van 159,5 miljoen euro, waarmee de omzet quasi gelijk is gebleven met de eerste zes maanden van vorig jaar (+0,1 procent). De groeiende lezersmarkt compenseerde op die manier de terugval in het extern drukwerk (-16,7 procent). Als de nieuwe Nederlandse magazines niet mee in rekening worden genomen, gaat het wel om een daling met 3,8 procent.
De ebitda (winst voor intresten, belastingen en waardeverminderingen) schoot meer dan een derde hoger (+36,5 procent) naar 11,4 miljoen euro dankzij fors lagere papierkosten (-19 procent), lagere gedrukte oplages en hogere verkoopprijzen. Mede daardoor kon Roularta uiteindelijk een nettowinst van 2,29 miljoen euro in de boeken schrijven ten opzichte van een nettoverlies van 958.000 euro in dezelfde periode vorig jaar.
Digitale abonnementen
“Dat is uiteraard een positief resultaat, dat te wijten is aan meerdere factoren”, vertelt CEO Xavier Bouckaert. “Enerzijds was de advertentiemarkt de afgelopen maanden stabiel. De inkomsten van de lezersmarkt zijn gegroeid, vooral door de toename in digitale abonnementen bij onder andere KW en andere merken. En we verwachten nog meer beterschap op vlak van digitale abonnementen, want we er zijn nog een paar initiatieven in ontwikkeling bij onze vrouwelijke magazines en in Nederland zijn ze ook klaar voor die stap. We zullen nog enkele digitale bundels lanceren, zoals die er nu al zijn, bijvoorbeeld voor Libellelezers. Met die digitale bundel kunnen ze dan naast Libelle ook profiteren van ander aanbod, zoals dat van Flow, Happinez en Yoga by Happinez.”
“De situatie van de abonnees bij KW is dankzij de digitale abonnementen gestabiliseerd”
“Anderzijds hebben we ook enkele kosten, die wat minder hoog liggen. Zo zijn de papierprijzen wat gezakt. Natuurlijk zitten die nog altijd op een historisch hoog niveau. Als we kijken naar de papierprijs van 2021 en die nu, dan kost het nu nog altijd de helft meer dan toen. We kunnen niet voorspellen wat die prijzen verder zullen doen in de toekomst, dus daarom moeten we waakzaam blijven.”
De digitale abonnees bij De Krant van West-Vlaanderen zitten al een tijdje in de lift. “De situatie voor KW is veel beter dan bijvoorbeeld twee jaar geleden. Het aantal abonnees is dankzij het inzetten op digitale abonnementen gestabiliseerd”, gaat Bouckaert verder. “Ook de prijs, die men betaalt voor KW is correct en de advertentiemarkt heeft er mooi stand gehouden. KW is vaak het merk dat de pilootprojecten aangaat en als eerste start met de vooruitgang. Op dat vlak vormt KW een voorbeeld en licht voor de andere merken. De situatie van KW is mooi geëvolueerd.”
Toekomstvisie
Ook de joint venture Mediafin, het moederbedrijf boven De Tijd en L’Echo waarvan Roularta voor de helft eigenaar is, kende een goede eerste jaarhelft. De omzet steeg met 4,9 procent tot 42,5 miljoen euro. De ebitda klom 6,1 procent hoger tot 9,7 miljoen euro. Onder de streep bleef daar, na afschrijving van de merken De Tijd/L’Echo, nog 3,4 miljoen euro van over, een daling van 2,5 procent ten opzichte van dezelfde periode het jaar voordien.
“De afgelopen vijf jaar hebben we elke zware investeringen gedaan in Roularta Media Group en nu is het duidelijk dat die lonen”
“De afgelopen vijf jaar hebben we enkele zware investeringen gedaan in Roularta Media Group. Onder andere in systemen voor onze redacties, maar ook applicaties, zoals ‘Mijn Magazines’, waarvan onze lezers kunnen profiteren. Al die verschillende zaken hebben nu al een positieve impact op de cijfers van Roularta Media Group en in de toekomst zullen we dit nog meer zien. Het toont dat de investeringen lonen. We zijn er nog niet, er is nog werk in de winkel. Maar we moeten ook eens een stapje achteruit durven zetten en trots zijn op wat we verwezenlijkt hebben”, besluit Bouckaert.
Voor de komende jaarhelft gaat Roularta grotendeels uit van een status quo. Op het vlak van inkomsten uit de advertentiemarkt houdt de uitgever wel nog een slag om de arm aangezien deze “vrij volatiel en onvoorspelbaar” blijven. Daartegenover staat dat Roularta uitgaat van een positieve impact op de lezersinkomsten dankzij de werving van digitale abonnementen en de groeiende werving van printabonnementen. De losse verkoop zou stabiel blijven.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier