Met de steun van Design in Shops is Dagbladhandel & Geschenken Descamps volledig vernieuwd. Het is de twaalfde realisatie van 40.
Handel en design gaan hand in hand in het Design in Shops-project. Daarmee willen stad Kortrijk en Designregio Kortrijk kleur geven aan Kortrijk als stad van innovatie en design. In het project worden handelaars aangemoedigd om hun winkel te vernieuwen of te herschikken, de etalage beter in te richten, de zichtbaarheid te verbeteren of andere creatieve ingrepen te verrichten samen met een internationaal bekende designer.
Zeer tevreden
Elke deelnemende handelaar krijgt een toelage van 5.000 euro als financiële steun van de Stad Kortrijk en Interreg France-Wallonie-Vlaanderen. Er waren 40 plaatsen voorzien voor Kortrijkse handelaars en horecazaken. Die 40 plaatsen waren razendsnel ingevuld. Intussen zijn er 11 projecten afgewerkt.Dagbladhandel & Geschenken Descampsis het twaalfde project. “Ik ben zeer tevreden met het resultaat”, glundert Valerie Descamps.
Valerie Descamps (51) baat sinds begin 2018 haar zaak uit aan de Leiestraat. Daarvoor runde ze de zaak Huis Descamps die ze van haar ouders overnam. Na 2 jaar in de nieuwe zaak wilde Valerie renoveren. Zij schreef zich in bij Design in Shops, een initiatief van Designregio Kortrijk en Stad Kortrijk. Valerie kreeg de hulp van de gerenommeerde binnenhuisarchitecte Camille Cocqueréaumont van Archik Intérieur uit Doornik.
“Camille is jong, enthousiast en creatief en heeft frisse ideeën. Ik wilde de zaak rustiek en industrieel inrichten. Bij de eerste werken – het opruimen van staanders, panelen en schappen – ontdekte ik achter een houten paneel een oude, mooie en ruwe stenen muur. Ik hou van het ambachtelijke, de toon was meteen gezet. De nieuwe toonbank is ook ambachtelijk en in de kleuren van de muren. Ook de nieuwe vloer heeft een ambachtelijke look en er kwam een mooie zachte belichting”, vertelt Valerie.
Nieuw aanbod
“Met de overbodig geworden schappen en diepe kasten weg te doen kwam er veel ruimte vrij. Alles oogt nu frisser en opener en we hebben veel meer plaats. Met de vitrine vrij te laten halen we nu ook meer licht binnen, plus ik kan de straat zien”, lacht de zaakvoerster.
Om de zaak verder een nieuw élan te geven slankte Valerie haar aanbod wat af. “Ik had ruim 500 titels in de zaak, van internationale kranten en magazines tot de weekbladen Dag Allemaal en Libelle. Dat aanbod was veel te groot”, luidt het. “Het aanbod blijft kwalitatief met magazines en tijdschriften rond mode, interieur, geschiedenis en architectuur. Het aanbod van kranten, rookartikelen, snoep en drankjes en Lotto blijft hetzelfde.”
Wat nieuw is, is een groter assortiment geschenkartikelen. “Van foute kousen voor Kerstmis tot een speciale geurlamp. Speciaal voor de vernieuwde zaak liet ik ook koffie- en theekopjes maken met foto’s van oude en nieuwe stadsbeelden van Kortrijk. Veel toeristen zijn daar gek op.”
Ook speciaal is de Vlasgin, een lokaal product. “Er is ook een overeenkomst met DPG Media. Ik verkoop niet enkel kranten in mijn eigen zaak, maar mag die voortaan ook leveren aan Carrefour Express, dat nu vernieuwd wordt.”
(PVH)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier