De lijst van Handmade in Belgium is een extra onderneming rijker: Sylvie Cleenwerck van Mouton Mouton mocht uit handen van Unizo-verantwoordelijken Anton Vanoverbeke en Sabine Rotsaert het HIB-label ontvangen. Met Mouton Mouton verkoopt Sylvie Cleenwerck handgemaakte taptijen van schapenvacht.
“Mouton Mouton van Sylvie Cleenwerck is de nieuwste ambachtelijke onderneming die toegevoegd werd aan het lijstje van Handmade in Belgium. Unizo kent dit label enkel toe aan zaken die eigen kwaliteitsproducten op kleine schaal vervaardigen”, zegt Anton Vanoverbeke van Unizo. “Bij Silvie Cleenwerck zijn dat handgemaakte tapijten van schapenvachten. De creatie ervan is een proces dat voor de volle 100 procent bestaat uit maatwerk en vakmanschap.”
Het waren niet de schapen en lammetjes in de weides rond de woning van Sylvie die er haar toe aanzetten, wel eigenlijk de coronacrisis. “Ik had altijd al oog voor interieur en toen ik enkele schapenvachten samenlegde vond ik dat dit niet mis zou staan als tapijt. Ik ging op de grond zitten en naaide de vachten aan elkaar.”
Wat Sylvie toen nog niet vermoedde, was dat ze in de toekomst nog veel vaker op de grond zou zitten om tapijten van schapenvacht te creëren. “Ik had een HR-kantoor, maar tijdens de coronaperiode verliepen de gesprekken online. Het persoonlijk contact wat het leukste aan de job was, viel weg. Tegelijk vond ik zoveel voldoening in het creëren van die tapijten dat ik besloot een sprong te wagen. Het HR-kantoor deed ik van de hand. Ik was 25 jaar actief in die sector, maar er was dus geen weg meer terug.”
Vaste leveranciers
“Toch heb ik het me nog geen seconde beklaagd. Integendeel, ik krijg hier 300 procent voldoening van”, gaat Sylvie verder. Ze verdiepte zich verder in de materie. “Ongelooflijk hoeveel soorten schapenvachten er bestaan. Ik werk met vier vaste leveranciers en ga de vachten zelf gaan uitkiezen: ik wil ze stuk voor stuk kunnen voelen. In eigen land heb je geen looierijen voor schapenvacht, maar toch blijf ik binnen Europa uit ecologisch aspect. In dat kader worden de vachten ook plantaardig gelooid. Het zijn natuurlijke vachten, niet gekleurd. Je kan er alle kanten mee uit. Ofwel lijn ik ze recht af, ofwel organisch, naargelang de keuze van de koper.”
Vooraf vastleggen hoe het tapijt er moet uitzien wordt niet gedaan. “Intussen weet ik met welke schakeringen ik iets moois maak. Zie het als een kunstwerk: ook dit kopen mensen zoals het is.” Toen Sylvie Cleenwerck van start ging sprak ze netwerken aan en toonde ze haar werken op diverse gelegenheden. “Maar de meeste kopers vinden de weg naar Mouton Mouton door mond-tot-mondreclame of via Instagram”, legt Sylvie uit.
Ze is in de wolken met het label. “Het is enerzijds een extra motivatie en anderzijds een bevestiging dat we trots mogen zijn op wat we maken”, besluit ze. (MI)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier