Wegenwerken dwingen café ‘In de zoeten inval’ tot maandenlange sluiting: “We zijn onbereikbaar langs de twee kanten van de straat”

Xavier en Valerie van volkscafé ‘In de zoeten inval’ sluiten tijdelijk de deuren vanaf 2 september. © MVO
Myriam Van den Putte
Myriam Van den Putte Journaliste Het Wekelijks Nieuws

Het authentieke bruine volkscafé ‘In de zoeten inval’ in Oostduinkerke sluit vanaf maandag 2 september noodgedwongen de deuren voor minstens zeven of acht maanden. Door de laatste fase van de riolerings- en wegeniswerken in de Nieuwpoortsesteenweg zal het café maandenlang onbereikbaar zijn voor de klanten.

Het eindresultaat mag dan wel mooi zijn, maar de gefaseerde heraanleg van de Nieuwpoortsesteenweg (N396), een gewestweg van 2,8 km die loopt van het kruispunt met de Kinderlaan en de Hazebeekstraat in Oostduinkerke, is voor de bewoners allesbehalve een pretje. In de vorige fase besliste Marijke De Muynck al om haar Hoevewinkel definitief te sluiten. Nu hebben ook zaakvoerders Xavier Vanbillemont en Valerie Courdain van volkscafé ‘In de zoeten inval’ geen andere optie dan het bordje ‘gesloten’ aan de deur te hangen.

“Onze zaak is langs de twee kanten van de straat onbereikbaar. De aannemer start met het opbreken van de wegenis over de volledige werkzone, dat een tweetal weken zal duren. Daarna volgt de bemaling, als voorbereiding op de rioleringswerken. Er komt een werfweg van zo’n 3 meter breed, die is bedoeld voor de doorgang van vrachtwagens en machines tussen 7 en 17 uur. Aan de bewoners werd gevraagd om de werfweg altijd vrij te houden, en je kunt hier dan uiteraard ook nooit parkeren. Door de werken zullen er overal putten en sleuven zijn, en is het dus ook voor voetgangers en fietsers opletten geblazen.”

Bedenkingen

Xavier is ook een van de Oostduinkerkse paardenvissers, en er zit voor hem niks anders op dan ook zijn officiële functie tijdelijk neer te leggen. “Mijn paard blijft door de werken maandenlang tijdelijk werkloos! Ik heb helemaal niks tegen de heraanleg van wegen, en het moet gezegd dat de vorige fase vlot is verlopen, maar wij hebben toch wel onze bedenkingen bij het plan. In onze regio is het openbaar vervoer, zacht uitgedrukt, heel beperkt. Iedereen komt hiernaartoe met de wagen.”

“Een studie heeft uitgewezen dat er 1,8 wagens zijn per woonentiteit. De plannen voor de heraanleg die het studiebureau heeft uitgewerkt, zijn dan toch niet realistisch! Hier zullen er nog maar drie parkeerplekken zijn! Waarom hebben ze de weg niet heringericht met een dubbel fietspad aan slechts één kant, en parkeerstroken aan de overkant? In Nederland, het fietsland bij uitstek, pakken ze het veel slimmer aan! Als je zo’n ingrijpende heraanleggingswerken plant, dan mag je toch verwachten dat ze rekening houden met de leefbaarheid!”

Sociaal contact

Dan is er ook nog het sociale aspect, want ‘In de zoeten inval’ is een echte ontmoetingsplaats. Dat beamen ook de vaste klanten aan de toog. “Typische volkscafés zoals het onze, zijn al een rariteit aan het worden”, zeggen Valerie en Xavier.

“Onze sterke troef is net het sociale contact, want dat is waarvoor onze klanten komen! En dat is zeker niet alleen de oude generatie! We hebben zeker wel onze gepensioneerden, onze kaarters, maar net zo goed krijgen we zelfstandige ondernemers over de vloer, onze jeugd, tweedeverblijvers… We vinden het bijzonder jammer dat we hen door deze gedwongen sluiting moeten teleurstellen en hen dat sociale contact moeten ontnemen.”

Compensatie

Xavier en Valerie zijn vooral bezorgd om hun klanten, hoewel de werken ook voor hen een belangrijke persoonlijk impact hebben. “Zelfs in de eerste fase van de werken was de straat al grotendeels onbereikbaar en dachten vele klanten dat we gesloten waren”, vertelt Valerie. “In die eerste fase hebben we wel een hinderpremie gekregen. Daarna hebben we opnieuw een hinderpremie aangevraagd voor de volgende fase, maar blijkbaar was de gemeente vergeten om aan te geven dat het ging om meerdere fases, en we vingen dus bot! Nu krijgen we enkel nog een beperkte dagcompensatie!”

“Anderzijds is er toch één positieve compensatie aan deze verplichte sluiting: we zijn net opnieuw grootouders geworden, en dus hebben we heel veel tijd voor ons kersverse kleinkind! Het einde van de werken is in principe voorzien tegen de zomervakantie 2025, maar met een beetje geluk zit het er misschien in dat we tegen de paasvakantie weer aan de slag kunnen!”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier