St.Bernardus lanceert eerste collab beer: “In 2025 volgt een tweede samenwerking met Weihenstephan”

St.Bernardus lanceerde zijn eerste collab beer met brouwerij Weihenstephan in Kaffee Bazaar in Ieper. © LBR
Laurie Bailliu
Laurie Bailliu Medewerker KW

Brouwerij St.Bernardus in Watou is sinds een kleine decennium de officiële Belgische importeur van de bieren van Weihenstephan. Deze Duitse brouwerij bevindt zich in het Beieren gebied (Freising) en hanteert net zoals St.Bernardus een brouwfilosofie die zowel de nadruk legt op traditie als innovatie. De twee brouwerijen hebben nu een samenwerking aangegaan, voor St.Bernardus een eerste collab beer met de naam‘Braupakt’.

“Weihenstephan werkte in 2018 samen met de Californische bierpioniers van Sierra Nevada en creëerde zo hun eigen eerste collab ooit, die ze ‘Braupakt’ titelden. Nu, zes jaar later, krijgt het ‘Braupakt’ verhaal een nieuw hoofdstuk door de samenwerking met St.Bernardus. Het idee achter deze samenwerking was om een gefilterd, sterk bier van hoge gisting te maken. De combinatie van twee brouwfilosofieën, elk met hun specifieke DNA, levert een volstrekt apart bier op”, duidt Pieter Verdonck van brouwerij St.Bernardus.

‘Reinheitsgebot’

“De grondstoffen brengen het beste uit beide landen: hop uit de streek van Poperinge, de unieke Weihenstephan gist, Beierse mout en water van Freising. Net zoals alle andere Duitse bieren, werd het bier gebrouwen volgens het ‘Reinheitsgebot’. Letterlijk betekent dit ‘zuiverheidswet’. Het betekent dat er enkel mag gebrouwen worden met water, hop, mout en gist.”

“Op het etiket verbroederen de beide ‘gezichten’ van de brouwerij op een goedlachse manier” – Pieter Verdonck, brouwerij St.Bernardus

Het ‘Reinheitsgebot’ werd in het leven geroepen in de 16de eeuw en had oorspronkelijk drie doelen: de consument beschermen tegen stijgende prijzen, het gebruik van tarwe verbieden zodat er meer brood gemaakt kon worden en voorkomen dat gewetenloze brouwers giftige ingrediënten als conserveermiddel of smaakstof zouden gebruiken. Het is de oudste voedselwetgeving ter wereld en staat tegenwoordig synoniem voor het kwaliteitsoogmerk van een Beiers bier.

(Lees verder onder de foto.)

Marcus Englet, hoofd export van de brouwerij Weihenstephan, en Pieter Verdonck van brouwerij St.Bernardus.
Marcus Englet, hoofd export van de brouwerij Weihenstephan, en Pieter Verdonck van brouwerij St.Bernardus. © LBR

Diepgouden en fruitig

Braupakt 2024 resulteert in een blond, sterk bier van hoge gisting (6,5% alc.vol.) met een diepgouden kleur, een uitgesproken fruitig profiel en karakteristieke gisttoets. “Het bolvormige glas typeert het Belgisch karakter en laat de verschillende aroma’s goed tot hun recht komen. Een bijzonder elegant en stijlvol bier. Op het etiket verbroederen de beide ‘gezichten’ van de brouwerij op een goedlachse manier”, zegt Pieter.

De nieuwe Braupakt werd voorgesteld in Kaffee Bazaar in Ieper. Om met het nieuwe bier kennis te maken, werd een bierproeverij gekoppeld aan de voorstelling. Ook bierliefhebbers Jorg Vandamme en Valerie Fresnais uit Ieper waren van de partij. “Het is een lekker en fris biertje met een hoppige smaak. Het doet me wat denken aan een Hommelbier en het is ook wel een biertje waarvan ik er nog eentje zou drinken. Het is goed gebalanceerd”, zegt Jorg. Elke laatste maandag van de maand organiseert de Bierorde van Vauban, een bierproeverij in Kaffee Bazaar, en daar is Jorg graag bij. De smaak is puur. Er is geen chemische nasmaak. Je smaakt dat het met kwalitatieve ingrediënten gemaakt is”, vult Valerie aan.

(Lees verder onder de foto.)

Bierliefhebbers Jorg Vandamme en Valerie Fresnais uit Ieper.
Bierliefhebbers Jorg Vandamme en Valerie Fresnais uit Ieper. © LBR

“Braupakt 2024 werd gecreëerd met ingrediënten uit beide landen, maar ook met de grote expertise van twee brouwfilosofieën” – Marcus Englet, brouwerij Weihenstephan

Marcus Englet, hoofd export van de brouwerij Weihenstephan, is opgetogen. “In St.Bernardus hebben we een perfecte partner gevonden voor de tweede editie van de Braupakt. Een brouwerij die, net als wij, de kwaliteit van haar bieren boven alles stelt en zich met veel oog voor detail in dit project heeft gestort. Met Braupakt 2024 zijn we erin geslaagd om een samenwerking van een klasse apart te creëren: een bier gebaseerd op een Belgische stijl dat niet alleen werd gecreëerd met ingrediënten uit beide landen, maar ook met de grote expertise van twee brouwfilosofieën”, zegt Marcus.

“We leggen echt de nadruk op kwaliteit boven kwantiteit. We waren er allebei van overtuigd dat we geen genoegen moesten nemen met een bier waar we niet 110 procent tevreden over waren. Maar we zijn erin geslaagd om een prachtig brouwsel te creëren dat zich kan meten met de beste bieren. Dit project was onbekend terrein voor ons, dit is onze eerste samenwerking ooit. Maar we vonden het absoluut geweldig – daarom gaan we in 2025 nog een collab bier brouwen met Weihenstephan, maar deze keer in St.Bernardus”, beaamt Marco Passarella, sales manager van brouwerij St.Bernardus.

Het bier is verkrijgbaar vanaf maart 2024: in long-neck 33cl (bak 24x33cl) alsook in 30L vaten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier