Brouwerij De Brabandere vervangt gratis al het vervallen bier bij heropening horeca

Olaf Verhaeghe

Brouwerij De Brabandare uit Bavikhove zal bij al hun horeca-uitbaters alle vervallen frisdranken en bier gratis vervangen zodat de heropening op 1 mei perfect kan verlopen. “Wij nemen onze verantwoordelijkheid en willen onze klanten die heel lang dicht moesten blijven, zo ondersteunen”, benadrukt ceo Albert De Brabandere.

De puntjes netjes op de i zetten om er op 1 mei helemaal in te kunnen vliegen. Dat is het opzet van de actie die de Bavikhoofse brouwerij De Brabandere op poten zet. In aanloop naar de heropening van de cafés en restaurants neemt de brouwerij zich voor om alle vervallen producten, frisdranken en bier gratis te vervangen. Volgens schattingen is bij ruim 80 procent van het bier dat in de cafés staat opgeslagen intussen de houdbaarheidsdatum overschreden.

Leidingen reinigen

Brouwerij De Brabandere, bekend van merken als Bavik Super Pils, Kwaremont en Petrus, wil zo ondanks de eigen zware verliezen al hun klanten en horeca-uitbaters een duwtje in de rug geven. Naast het vervangen van het vervallen bier, zal de brouwerij ook de bierleidingen van haar klanten kosteloos komen reinigen. “Naast vers bier is ook een propere leiding een basisvoorwaarde voor een goed draaiend café”, stelt Stijn Vermoere, sales- en marketingdirecteur bij De Brabandere. “Uiteraard is dat voor ons ook een prioriteit.”

“Wij nemen als brouwerij onze verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat iedereen bij de heropening met verse producten kan starten”, zegt ceo Albert De Brabandere. “We willen onze klanten die het voorbije jaar heel wat maanden dicht moesten blijven, blijven ondersteunen. Omdat we kwaliteit hoog in het vaandel dragen is deze operatie voor ons een evidentie.”

Huur kwijtgescholden

Het is niet de eerste tegemoetkoming die de Bavikhoofse brouwerij naar haar horeca-uitbaters doet. In het voorjaar van 2020 werd de huur van de cafébazen al een maand kwijtgescholden en ook de voorbije maanden werd telkens naar concrete, haalbare oplossingen gezocht om iedereen zo goed mogelijk door de crisis te loodsen.

Begin volgende week start De Brabandere met het contacteren van alle bierhandelaars en klanten. “Vanaf maandag mag iedereen een e-mail, telefoon of brief verwachten”, aldus Albert De Brabandere nog. “Niemand wordt vergeten, maar het wordt een complexe logistieke operatie. Onze klanten zullen klaar zijn voor de heropening. Wij kijken alvast hoopvol uit naar die eerste versgetapte pinten.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.