Doorgaans krijgt een boot één doopmeter of -peter maar het gloednieuwe autoschip MV Tannhauser heeft er maar liefst 8.000. Deze wereldprimeur werd wereldwijd online gestreamd vanop de Zeebrugse terminal van de Zweeds-Noorse scheepvaartgroep Wallenius Wilhemsen. General manager van de terminal Emmanuel Van Damme en financieel directeur Hannelore Hardy mochten een échte fles champagne tegen de scheepsromp keilen.
Op de terminal van Wallenius Wilhelmsen in Zeebrugge werd voor het eerst ter wereld een nieuw schip digitaal gedoopt. Het gaat om een roro-autoschip MV Tannhauser, dat binnenliep vanuit Shanghai (China). “Een naamgevingsceremonie gaat in normale omstandigheden gepaard met feestelijkheden, bijgewoond door officiële vertegenwoordigers en binnen- en buitenlandse prominenten”, zegt general manager van de terminal Emmanuel Van Damme. Door de coronapandemie koos de Zweeds-Noorse groep Wallenius Wilhemsen voor een digitale ceremonie. Die werd vanuit Zeebrugge live gestreamd naar alle vestigingen wereldwijd.
Evenzeer uniek was de keuze voor het meter- en peterschap. “Normaal gezien krijgt een schip bij de doop één of soms twee peters of meters. In dit geval konden alle werknemers wereldwijd zich kandidaat stellen. Dit resulteerde in niet minder dan 8.000 meters en peters.”
“ Het traditionele fotomoment met de peter of meter losten we op met een digitaal beeldscherm . Dat werd aan boord gehesen en door de kapitein op de brug van het schip gehangen. Op dat scherm verschenen de foto’s van alle meters en peters, aan de bubbel van de bemanning”, verduidelijkt Van Damme.
‘Hele eer’
Het enige gebruik waarvoor geen digitale vervanger bestaat, is het kapotslaan van een fles champagne tegen de scheepswand. Deze taak werd, in naam van alle medewerkers, uitgevoerd door Emmanuel Van Damme en financieel directeur Hannelore Hardy.
“Het is een hele eer dat voor deze ceremonie onze terminal in Zeebrugge gekozen werd. Dit is een internationale erkenning voor de inspanningen van alle medewerkers in deze uitdagende tijd. Naderhand kreeg iedereen gebak met daarop het woord ‘hero’ want momenteel zijn alle mensen in de logistiek helden ”, besluit Van Damme. Op de terminal in Zeebrugge werken een 600-tal mensen.
Het woord hero verwijst ook naar de HERO-klasse waartoe de MV Tannhauser behoort: High Efficiency RoRo. Deze schepen bieden plaats aan bijna 7.656 personenwagens, verspreid over dertien dekken met een gezamenlijke oppervlakte van twaalf voetbalvelden. De MV Tannhauser – genoemd naar een opera van Wagner – is 200 meter lang en 36 meter breed. Het is naar verluidt 15% milieuvriendelijker dan zijn voorgangers.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier