Donderdagvoormiddag is op het roroschip Delphine van CLdN één van de twee onlangs geplaatste rotorzeilmasten op het bovendek gevallen. Als bij wonder vielen onder het 35 meter lange gevaarte geen slachtoffers. Havenarbeiders die met de lading bezig waren, kwamen met de schrik vrij.
Sinds eind februari beschikt roroschip Delphine van CLdN over twee rotorzeilmasten van 35 meter hoog. Met dat systeem krijgt een schip aanvullende windkracht die het brandstofverbruik kan besparen. De masten staan op een scharniersysteem waardoor ze neergelaten kunnen worden, bijvoorbeeld om onder een brug door te varen. In het Brittanniadok worden ze neergelaten om de lichtlijn van de havengeul niet te hinderen.
De mast brak af terwijl hij neergelaten was, dus gelukkig niet vanop 35 meter hoogte. Rederij CLdN bevestigt dat de mast op het bovendek terechtkwam: “Er vielen geen gewonden en het bovendek werd licht beschadigd. De mast wordt verwijderd en het schip zal vanavond volgens het geplande schema kunnen uitvaren. Er is een onderzoek gestart met de leveranciers en de classificatiemaatschappij die verantwoordelijk waren voor het testen van de componenten. Daaruit zal moeten blijken hoe dit mechanisch incident kon gebeuren.”
De rotorzeilen zijn in de scheepvaart niet nieuw, maar dit was een proefproject dat wetenschappelijk gevolgd wordt door de Universiteit Gent, met de bedoeling om op termijn nog meer roroschepen uit de vloot van CLdN ermee uit te rusten.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier