Meer dan een kwart eeuw voer de Crangon onder de vlag van vzw P.U.B. ter garnaalvaart met passagiers aan boord. Als zich geen geïnteresseerd overnemer aandient, doekt reder Willy Versluys zijn succesvol initiatief op.
Talloze keren voer de garnaalschuit uit met een gedreven driekoppige bemanning, maar telkens ook maximaal twaalf passagiers: een vriendengroep, vereniging of familie. In 2023 verdween haar silhouet en karakteristiek motorgeluid echter uit het havenlandschap. “Na 25 jaar bleek mijn schip opeens niet meer te voldoen aan de eisen van de scheepvaartinspectie om als pleziervaartuig uit te varen”, zegt Versluys die daarop een aantal aanpassingen liet uitvoeren en in het vooruitzicht van een vijfjaarlijkse herkeuring stond het vaartuig bij scheepswerf IDP op het droge voor nazicht.
Die legde echter bezwarend beslag op de Crangon wegens onbetaalde facturen. Meer dan een half jaar stond het aftakelend vaartuig geblokkeerd op de scheepslift. “Als varend erfgoed had P.U.B. maar recht op de renovatiepremie na betaling van alle facturen. Ondertussen bleek er ook vanwege het havenbestuur geen plaats meer voor varend erfgoed in het visserijdok, tenzij 600 euro per week liggeld werd betaald.”
Unieke promotie
Sinds april dit jaar ligt de Crangon weer in het water, maar nog ‘aan de ketting’. Goedgekeurd als vissersvaartuig, maar als passagiersschip wachten nog een aantal aanpassingen. Toch liepen de aanvragen voor dit jaar ook weer vlot binnen. “In de hoop het schip gekeurd en dus varensklaar te krijgen, boekte ik alle reserveringen. Maar tot en met 31 augustus moest ik het vaarprogramma telkens opnieuw inplannen richting najaar 2024, voorjaar 2025. Volgende week neem ik contact met de stad Nieuwpoort of zij eventueel geïnteresseerd zijn in een Privaat-Publieke Samenwerkingsformule.”
Als dit overleg niets oplevert, beslist Versluys om zijn maritieme uitbating stop te zetten: “Aan belangstelling ontbreekt het niet. Veel groepen kwamen tevreden terug. Het is voor de Vlaamse kust en zeker voor Oostende ook een unieke maritiem-toeristische attractie en promotie voor onze garnaal(kroket). Want de opvarenden beleven het proces van de garnaalvisserij in al haar facetten”, aldus een ontgoochelde Versluys. “Het is ook een parttimejob: boekingen regelen, bemanning monsteren, administratie, annulering bij slecht weer, … Als er zich dus geen werkbare formule aandient, stop ik ermee en richt ik mij volledig op mijn Fish &Food Market De Cierk.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier