Stapsgewijs verhoogt PSA Zeebrugge de capaciteit van zijn terminal op het einde van de westelijke strekdam. Die vormt al jaren een internationale draaischijf voor papier en aanverwante producten en kreeg er sinds januari een grote klant bij. De jongste uitbreiding is een beweegbare brug met vier rijstroken voor het sneller laden en lossen van de allergrootste roroschepen.
PSA Zeebrugge breidde vorige week zijn capaciteit verder uit met een beweegbare laadbrug van maar liefst vier rijstroken breed. Deze ‘linkspan’ is een van de grootste op de markt: meer dan 60 meter lang en 20 meter breed. Deze brug is verbonden met een ponton dat meegaat met de bewegingen van eb en vloed.
“Met vier rijstroken kunnen we de nieuwe megaroroschepen sneller laden en lossen. Zo spelen we mee in de schaalvergroting bij de rederijen DFDS, CLdN, Wallenius SOL en Finnlines”, bevestigt commercieel manager Evelyne Duthieuw. Het ponton laat bovendien toe om ook uitzonderlijke ladingen tot 120 ton – bijvoorbeeld tramwagons – aan boord te rijden.
Bundel van zes sporen
Deze nieuwe generatie schepen is tot 237 meter lang en kan tot 7,8 kilometer rijdende lading aan boord nemen. Vorig jaar werd hiervoor de steiger al aangepast. De terminal beschikt nu over een kilometer diepzeekade met zes ligplaatsen en drie pontons. Om vrachten direct op goederentreinen te kunnen overslaan, is er een bundel van zes sporen van 700 meter lang. Ook de magazijncapaciteit werd uitgebreid om nog meer containers te kunnen strippen (leegmaken) en stuffen (vullen).
Overdekte zone
“De terminal groeide tot 60 hectare en we werken aan verdere uitbreiding. Binnenkort bouwen we tussen de kade en de magazijnen een overdekte zone van 6.000 vierkante meter. Daarmee zullen we de ladingen nog sneller en efficiënter kunnen behandelen. Tempo is belangrijk voor een minimale ligtijd van de schepen”, zegt Evelyne Duthieuw.
PSA Zeebrugge behoort tot de wereldwijde groep PSA, die grote terminals heeft in onder meer Singapore en Antwerpen. De vestiging in Zeebrugge groeit stevig met onder meer sinds januari een tweede Scandinavische dienst van Wallenius SOL.
“De nieuwe lijn vertrekt in de Botnische Golf, het gedeelte van de Baltische Zee tussen Zweden en Noord-Finland. Dat betekent 200.000 ton extra papier per jaar, goed voor zo’n 10.000 containers of een 200-tal per week. Dit word aangevuld met andere cargo. In het segment van papier- en woudproducten gaan we vlot over de 1,5 miljoen ton per jaar. In totaal behandelen we jaarlijks al meer dan 4 miljoen ton goederen”, zegt Evelyne. Dit gewicht betekent een negende van alle goederen in Zeebrugge, zonder het aardgas.
Atlantische oceaan
Op de terminal werken een 185-tal havenarbeiders en een 25-tal bedienden. “We zijn in Europa – via de zogenaamde shortsea – verbonden met Noorwegen, Zweden, Finland, Rusland, het Verenigd Koninkrijk en Spanje. Over de Atlantische Oceaan hebben we lijnen met de Verenigde Staten en Brazilië”, zegt Evelyne Duthieuw.
Logistiek draait trouwens niet meer alleen om handen en machines. “We ontwikkelden voor de Finse papierproducent Metsä Board ook een geïntegreerde digitale flow. Daarmee bieden we voor het eerst in Europa een service aan voor het automatisch gebruik van de ladinggegevens voor de douaneaangifte en andere aanmelding.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier