Premier Alexander De Croo op zomerstage in autotransportbedrijf ICO in Zeebrugge: “Het worden vijf à tien moelijke winters”

Premier Decroo slaat zelf aan het sleuteken en monteert een trekhaak op een auto. © Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

Een gloednieuwe Tesla wassen. Een Chinese elektrische Lynk & Co auto opladen. Een windmolen op het haventerrein inspecteren. Een trekhaak monteren. Premier Alexander De Croo deed maandag een zomerstage bij ICO Terminals in de Zeebrugse achterhaven en mocht er zelf de handen uit de mouwen steken. “Onze economie staat nog voor vijf à tien moelijke winters”, luidde de opmerkelijke uitspraak van de Belgische premier.

Ondernemersvereniging Voka nodigde deze zomer 143 Vlaamse politici uit voor een korte stage in een bedrijf. Kwestie van wat voeling te krijgen met de werkvloer en de banden tussen de politiek en de bedrijfswereld wat aan te halen. Premier Alexander De Croo ging met veel enthousiasme in op de vraag om een ochtend ‘mee te draaien’ bij International Car Operators in de Margareta van Oostenrijkstraat in de achterhaven van Port of Antwerp Bruges.

Chinese auto’s

Die korte zomerstage – een ochtend – deed de Belgische eerste minister in het gezelschap van Brugs burgemeester Dirk De fauw. Met stijgende verbazing zagen zij hoeveel Europese, maar ook Chinese auto’s in Zeebrugge verhandeld worden. Marc Adriansens gaf een woordje uitleg over ICO, dat in Japanse handen is: “Eigenaar NYK heeft een lange termijnvisie voor ICO en herinvesteert de winst in Zeebrugge. Vorig jaar werd bijvoorbeeld geen dividend uitgekeerd aan de aandeelhouders, alle cash flow ging in een uitbreiding van ons bedrijf.”

Premier Decroo laadt onder het goedkeurend oog van burgemeester De fauw een elektrische auto op.
Premier Decroo laadt onder het goedkeurend oog van burgemeester De fauw een elektrische auto op. © Davy Coghe

ICO beschikt in Zeebrugge over een site van 375 hectare en verhandelde in het coronajaar 2021 maar liefst 2,1 miljoen auto’s. “Ter vergelijking: in 2019 ging het zelfs om 3 miljoen wagens”, stipt Marc Adriansens aan. 2.500 schepen meren jaarlijks aan de ICO terminal aan en transporteren de auto’s naar 151 bestemmingen wereldwijd. “Wij zijn voor de autotrafieken wat Heathrow of Frankfurt is voor het luchtverkeer”, glundert de ceo van ICO.

Toegevoegde waarde

Premier Alexander De Croo ondervond aan den lijve de ‘toegevoegde waarde’ van de Zeebrugse fabriek. Want ICO doet meer dan louter scheepsagentuur en het transport van auto’s: ze krijgen er een upgrade met extra opties en een poetsbeurt. “Over twee jaar wil NYK haar site van ICO uitbreiden met 290 hectare, zodat er hier zestien schepen kunnen aanmeren en 96.000 auto’s gestald kunnen worden.”

Duurzaamheid is geen hol woord bij CTO, waar elf windmolens zorgen voor elektriciteit en dus voor het opladen van alle elektrische auto’s. Aleander De Croo hielp een handje mee bij het opladen, wassen en polieren van enkele auto’s. Uiteraard hadden zowel Marc Adriansens als Voka-bestuurder Hans Maertens nog een boodschap voor de premier: “Doe iets aan de hoge energieprijzen, want door de indexering swingen de lonen de pan uit. Veel bedrijven zien zwarte sneeuw. Ook al is Vlaanderen klaar voor de transitie naar duurzaam ondernemen.”

ICO Terminals zelf zit nog met een extra uitdaging: het bedrijf heeft 185 vacatures die maar niet ingevuld raken….

Moeilijke winters

In zijn antwoord bekende Alexander De Croo dat de volgende vijf à tien winters erg moeilijk zullen worden: “Maar we hebben door de extensie van onze kernenergie de juiste belsising genomen, die door de Europese Commissie als voorbeeld voor Europa aanzien wordt. Met zelfvertrouwen en daadkracht zullen we de uitdaging van de energeicrisis aangaan, ook al vergt dit moelijke beslissingen.”

“We zullen iedereen die armen en benen heeft, nodig hebben. Alle sectoren kampen met personeelstekort. Ook scholen en ziekenhuizen. Een job hebben, is de boodschap. We moeten al onze troeven uitspelen, zodat we niet inboeten op onze welvaart. Een transitie naar een duurzame economie betekent voor mij niet de economie terugdraaien.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier