Port of Antwerp-Bruges maakt kwartaalcijfers bekend: containers herpakken zich maar autotrafiek loopt vast op verzadigde terminals

Nieuwe wagens van het Chinese luxemerk Hongqi op de terminal van Carcenter Zeebrugge © Carcenter Zeebrugge
Roel Jacobus
Roel Jacobus journalist/muzikant

In de eerste drie maanden van dit jaar werd in Port of Antwerp-Bruges 70,4 miljoen ton goederen behandeld, een stijging van 2,4% ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar. De toename zat vooral in de containers met 8,6%, terwijl de roll-on/roll-off trafieken 6,9% verloren. In het segment van nieuwe auto’s is Zeebrugge het slachtoffer van zijn eigen succes: door de verzadiging van de terminals konden er 5,5% minder nieuwe wagens overgeslagen worden.

De fusiehaven Port of Antwerp-Bruges geeft alleen algemene cijfers voor zijn volledige werkgebied. Toch vallen er een aantal voor Zeebrugge belangrijke accenten uit te halen. Nadat in 2023 de economische onzekerheid en inflatie tot een wereldwijd mindere vraag naar containervervoer leidden, trok vanaf februari 2024 de containeroverslag opnieuw aan.

Voorzichtige heropleving

In Zeebrugge kende de enige diepzeeterminal een voorzichtige heropleving na zijn horrorjaar 2023. Volgens cijfers van uitbater COSCO Shipping Ports behandelde CSP Zeebrugge in het eerste kwartaal 155.500 TEU (containereenheden) ten opzichte van 149.900 TEU in dezelfde periode vorig jaar.(+3,7%). Dit kwam grotendeels door het opvangen van schepen die normaal vanuit Azië via het Suezkanaal naar de Middellandse Zee varen, maar nu de terrorismedreiging in de Rode Zee vermijden. Ze varen helemaal rond Afrika en zetten hun vracht voor Zuid- en Centraal-Europa af in Zeebrugge, vanwaar die met kleinere schepen of per spoor naar zijn eindbestemming gebracht wordt.

Autoterminals staan vol

De voor Zeebrugge zeer belangrijke roro kreeg een klap van min 6,9%. Er was weliswaar een mooie toename van de vrachtdiensten naar Spanje, Portugal, Ierland en Scandinavië en een lichte daling naar het VK.

Het verlies komt vooral door de aanhoudende verzadiging op de voertuigenterminals (-8,7%). Bijvoorbeeld in februari was er in Zeebrugge geen plaats voor het eerste eigen schip van het Chinese automerk BYD, waardoor het naar Vlissingen uitweek. In het eerste kwartaal werden in heel Port of Antwerp-Bruges 89.000 nieuwe auto’s verscheept, dat was 5,5% minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Er kwam zelfs al een flink aandeel nieuwe wagens aan in containers bij CSP Zeebrugge.De overslag van zware machines en vrachtwagens daalde zelfs met een kwart en van de tweedehandswagens met meer dan de helft.

In de eerste drie maanden van 2024 kwamen in Zeebrugge 99.211 passagiers op 19 cruiseschepen, ruim 10% minder dan in het recordkwartaal begin vorig jaar.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier