Oplossing voor zandberg die al jaren in de weg ligt in Zeebrugge

Port of Antwerp-Bruges vraagt een vergunning voor het wegwerken van de zandhoop die de afwerking van de terminal van ICO verhindert. © RJ
Roel Jacobus
Roel Jacobus journalist/muzikant

Het havenbestuur heeft een plan voor het wegwerken van 1,4 miljoen kubieke meter zand dat in de weg ligt van autobehandelaar ICO. Die berg van maar liefst 32 hectare komt van een kwarteeuw graafwerken voor de havenontwikkeling. Maar ook de volgende jaren is er nog een massa overtollige grond op komst.

Naast het Zuidelijk Kanaaldok in de achterhaven van Zeebrugge ontstond tussen 1995 en 2020 een zandhoop ten gevolge van de ontwikkeling van de haven. Die berg met een oppervlakte van 32 hectare lag lange tijd in niemands weg. Maar gaandeweg groeide daarrond een terminal van International Car Operators (ICO). Dat bedrijf werd een van de grootste autobehandelaars ter wereld en zijn klanten blijven om extra ruimte vragen. Daarom wenst het bedrijf steeds luider dat de zandhoop verwijderd wordt, want die verhindert de afwerking van de terminal met 38 ha.

Port of Antwerp-Bruges gebruikte vorig jaar 400.000 kubieke meter van de hoop voor het verhogen van het terrein voor de truckparking nabij de A11. Nu vragen het havenbestuur en aannemer Tractebel een vergunning voor het bestemmen van de resterende 1,4 miljoen kubieke meter. Het openbaar onderzoek van hun aanvraag loopt tot dinsdag 17 september.

Onderlaag Blijft

De toelichtingsnota leert dat het havenbestuur 286.000 kubieke meter wil verplaatsen voor het nivelleren van 59,8 ha braakliggende terreinen op de Maritieme Logistieke Zone ten westen van de Koffieweg. Van de hoop van 32 ha zou een onderlaag van twee meter blijven liggen en zelfs uitgebreid worden tot het volledige ontbrekende puzzelstuk middenin ICO van 38 ha. Dat betekent een volume van 760.000 kubieke meter.

Daarna blijft er nog omgerekend 354.000 kubieke meter over. Dat zal volgens de toelichtingsnota “naar later te bepalen locaties afgevoerd worden”.

Nog grond

Het is de vraag wie daar plaats voor zal hebben. Zeker omdat er de komende jaren in Zeebrugge nog grondoverschot bijkomt: tot 11 miljoen kubieke meter, raamde onlangs chief operations officer Rob Smeets van Port of Antwerp-Bruges. Daarin zitten onder meer de afwerking van de bouwput voor de Scheldetunnel en de put van de nieuwe sluis. Mogelijk kan een gedeelte van het zand dienen voor het beschermen en verhogen van de haven in het kader van het beschermingsplan Kustvisie.

(RJ)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier