Nieuw vissersvaartuig Z.53 Van Eyck wordt, met Wim Lybaert als peter, op 20 december te water gelaten

Peter Wim Lybaert met schipper Kenneth en motorist Jason Savels bij de nieuwe Z.53 Van Eyck, die in aanbouw is © KS
Stefan Vankerkhoven

Op 20 december zal het nieuwe vissersvaartuig Z.53 Van Eyck van de Heistse familie Savels te water gelaten worden. De Brugse televisiefiguur Wim Lybaert wordt de peter van het schip, sedert zijn programma ‘Een jaar op zee’ is hij een familievriend geworden.

“Op 30 november wordt de huidige Z.53 Van Eyck uit de vaart genomen”, zegt de Heistse schipper Kenneth Savels (38), die al sedert zijn achttiende levensjaar op zee vaart. “Ons huidig vaartuig dateert uit 1981, mijn vader Steve liet het indertijd bouwen. Tien jaar geleden kreeg het schip al een ‘refit’. Maar mijn broer Jason (29), die motorist is, en ik zagen het niet zitten om miljoenen euro’s te investeren in het opnieuw oplappen van die boot.”

Familievriend

“We zij alle twee nog redelijk jong en wensen nog 25 jaar in zee te gaan. Bijgevolg opteerden we voor de bouw van een nieuw vissersvaartuig. De nieuwe Z.53 Van Eyck is nog in aanbouw op een scheepswerf in het Nederlandse Stellendam. We zijn er al samen met Wim naar gaan kijken. Ook hij is enthousiast.”

De Z.53 Van Eyck in aanbouw in Stellendam.
De Z.53 Van Eyck in aanbouw in Stellendam. © KS

“Voor de opnames van het tv-programma heeft Wim met ons dagenlang op zee gevaren. Een toffe gast, we zijn nadien blijven contact houden. We hebben hem in onze familie gesloten, mijn ouders hadden al een peter voor de 2.53. Maar mijn broer en ik mochten er nog een tweede kiezen. De keuze voor Wim leek ons logisch”, vervolgt Kenneth Savels, die woensdag na een lange zeereis met zijn oude boot in Zeebrugge aanmeerde.

Duurzamer vissen

“Hoeveel de nieuwe Z.53 kost? Enkele miljoenen euro’s! Een nieuw schip geeft ons de kans om duurzamer te vissen. Het schip wordt echt zo gebouwd dat we maximaal onze quota kunnen halen met een minimaal gebruik van gasolie. We zullen 50 tong vis kunnen inladen, de nieuwe Z.53 zal meer stockageruimte hebben dan de huidige, waar we maximaal 25 ton vis aan boord hebben. Dat betekent ook minder vrachtwagen transporten.”

“We zullen met twee verschillende systemen kunnen vissen op pladijs, tarbot, griet, tong en rog. Tot nu toe vissen wij in hoofdzaak zes maanden lang in de Engelse en de Ierse wateren. Met ons nieuw schip zullen we ook vijf maanden in de Noordzee kunnen vissen. Tenminste, als de Noordzee niet volgebouwd is met windmolens”, knipoogt Kenneth Savels.

Visvergunning

De Z.53 Van Eyck op de scheepswerf.
De Z.53 Van Eyck op de scheepswerf. © KS

Op 20 december wordt de nieuwe Z.53 Van Eyck – genaamd naar de beroemde Vlaamse Primitieve schilder – voor het eerst te water gelaten. “Het gaat om een testrace. Op 20 januari komt ons nieuwe schip definitief naar zijn Zeebrugse thuishaven en kunnen, eens we onze nieuwe visvergunning hebben, uitvaren”, besluit de schipper.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier