Haven Oostende blikt tevreden terug op 2023, het jaar waarin ze een eigen, stuwadoorsbedrijf oprichtte en het eerste roroschip aanmeerde. “Een passagierstrafiek zou mooi zijn, maar er is nog geen witte rook”, luidt het.
Haven Oostende mag trots zijn op de cijfers van 2023: een toegevoegde waarde van 1,2 miljoen, een winst van 2,1 miljoen euro en een paar dochterondernemingen, waarvan OSSCO het recentste. Het stuwadoorsbedrijf doet laad- en losactiviteiten in het havengebied zelf. Een service die naar verluidt door de klanten erg gewaardeerd wordt. Ook met de eigen REBO-terminal blijft de haven van Oostende actief meespelen.
“Het is een strategie om deel te nemen aan de logistieke en maritieme keten om zo aan klanten een volledige service te kunnen aanbieden”, duidt havenschepen Charlotte Verkeyn (N-VA). CEO Dirk Declerck vult aan: “We willen werkgelegenheid creëren. We trokken sinds 2019 al vijftien nieuwe bedrijven aan waarvan er tien operationeel zijn. Die zijn samen goed zijn voor 407 bijkomende jobs. Tegen 2026 zijn er 850 nieuwe jobs.”
Grote spelers zijn daar de geplande zalmfabriek met 200 jobs en plasticverwerker Appi met 110 jobs.
Wereldtop
“We zijn geen wereldhaven, maar we kunnen wel top zijn in een bepaalde sector. Daarom richten ons op cruises en roro, visserij, blauwe en circulaire economie en lift-on lift-off”, zegt Dirk Declerck over de keuze voor de nichemarkten.
Het offshore-center van Elia is een van de toekomstprojecten. De bouw start dit najaar en het zal voor de haven weer vijftig jobs opleveren. “Vorig jaar bouwden we een nieuwe loods en ook aan het Vlotdok bouwen we dit jaar een nieuwe loods. Investeringen die mogelijk zijn omdat er winst gemaakt wordt en we dit opnieuw investeren in de haven.”
Bij de haven kijken ze ook vooruit naar een mogelijke ontwikkeling van de zone aan de Oostelijke strekdam. Daar zouden nieuwe kaaien kunnen komen. Het zal Vlaanderen zijn die zo’n investering zal moeten dragen.
Auto’s
In december startte een nieuwe ‘roll on roll off’-verbinding met het Verenigd Koninkrijk waarbij auto’s verscheept worden. Dat is zichtbaar op de kaaien waar honderden wagens geparkeerd staan. “Elke twee weken vertrekt zo’n schip vanuit Oostende. Het zorgt voor tewerkstelling van 65 dokwerkers”, luidt het.
Bij de haven van Oostende heroriënteerde men de REBO terminal: voorheen werden daar windmolens en onderdelen van gemaakt en gestockeerd. Tot 2027 ligt de activiteit stil omdat er geen nieuwe windturbineparken worden gebouwd. “De terminal vormden we om tot en polyvalente zwaarlastterminal. Nu worden daar opslagtanks gebouwd die later dit jaar getransporteerd worden naar Antwerpen”, zegt Declerck.
Passagiers
Haven Oostende blijft autonoom. “We werken uiteraard wel samen met de andere havens om klanten te bedienen, maar we zijn niet van plan om op een gestructureerde manier samen te werken”, zegt Charlotte Verkeyn.
Over de passagierstrafiek zegt de schepen nog het volgende: “We zoeken al lang een vaste lijn en dat is nog altijd niet gelukt want de markt is heel moeilijk. Het is niet afgerond en hopelijk kunnen we daar op termijn nog zaken aankondigen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier