Op maandag 6 mei starten de twee maanden openbaar onderzoek voor het ontwerp van de nieuwe Visartsluis en de bijhorende verkeerswerken. Een definitieve beslissing over dit ‘kaderprojectbesluit’ wordt pas begin 2025 verwacht. De totale raming voor het complex project Nieuwe Sluis Zeebrugge bedraagt 2,9 miljard euro.
Vrijdag 26 april gaf de Vlaamse regering de goedkeuring aan het ‘kaderprojectbesluit’ van het complex project Nieuwe Sluis Zeebrugge. Na jarenlang studiewerk bevat dit werkstuk het gekozen eindbeeld voor een tweede, volwaardige zeesluis en de bijhorende verkeerswerken. Over dit kaderprojectbesluit kan nu nog net vóór de verkiezingen van 9 juni het vereiste openbaar onderzoek starten.
Vooruitgang
Van maandag 6 mei tot en met woensdag 4 juli kan iedereen de documenten inkijken en opmerkingen formuleren. Dit onderzoek en de verwerking van de opmerkingen wordt pas begin 2025 verwacht. De definitieve beslissing wordt dus een zaak van de volgende Vlaamse regering.
“Ik vraag voor dit project de steun van alle Bruggelingen, van Sint-Andries tot Zeebrugge” – Dirk De fauw
Al zes jaar geleden viel de beslissing om de nieuwe zeesluis te bouwen op de plaats van de oude Visartsluis. Na procedures van tegenstanders bij de Raad van State, werd deze beslissing drie jaar geleden definitief. Dat het zo lang duurde om nu pas een kaderprojectbesluit klaar te hebben, komt door de enorme hoeveelheid studiewerk. Toen bleek dat er 20 alternatieven voor de schikking van de sluis en de nieuwe wegen bestudeerd moesten worden, dreigde het project vast te lopen. Pas na een persoonlijk engagement van Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) en met het gewicht van intussen de fusiehaven Port of Antwerp-Bruges, kwam er weer vooruitgang. Net voor de valreep van de regeerperiode is nu een gedragen voorstel voor de positionering van de nieuwe Visartsluis met daaronder een tunnel voor het doorgaand verkeer.
Prijskaartje
Het prijskaartje bedraagt naar schatting 2,9 miljard euro waarvan 2,2 miljard euro voor de Vlaamse overheid en 700 miljoen euro voor het havenbestuur. In de gemeenteraad riep burgemeester Dirk De fauw (CD&V) op tot ieders medewerking. “Dit is een enorm cadeau voor de werkgelegenheid en leefbaarheid van Zeebrugge. Als we die unieke kans kelderen, zie ik de komende twintig jaar nooit meer dergelijk bedrag naar Zeebrugge of Brugge komen. Ik vraag de steun van alle Bruggelingen van Sint-Andries tot Zeebrugge.”
De Brugse afdeling van partij Groen toont zich alvast solidair. “Dit is voor ons niet de beste locatie, maar we slaan de bladzijde om. We proberen er op deze plaats het beste van te maken, want de haven heeft een tweede sluis nodig”, zegt Andries Neirynck.
tijdverlies
Ondernemersorganisatie Apzi-Voka West-Vlaanderen verwelkomt de beslissing van de Vlaamse regering maar betreurt het tijdverlies. “Hadden we onderweg een goed half jaar gewonnen, dan was er nu al een definitief projectbesluit”, zegt voorzitter Marc Adriansens. Nu pas start het openbaar onderzoek, er moet een advies bij de Raad van State opgevraagd worden en daarna moet nog een omgevingsvergunning opgemaakt worden. We hopen op snelle voortgang van dit dossier en blijven vragen dat de werken ten laatste in 2027 starten.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier