Knokke-Heist praat met havenbestuur Zeebrugge om hinder voor inwoners te beperken: “Hebben reeks aanbevelingen klaar”

Eén van de pijnpunten is de uitstoot en het lawaai van draaiende motoren van de aangemeerde schepen. © MM
Redactie KW

Knokke-Heist heeft een reeks aanbevelingen klaar voor het havenbestuur van Port of Antwerp-Bruges om de overlast voor inwoners van verschillende deelgemeenten te verminderen. “We gaan een aantal knelpunten op vlak van veiligheid, leefbaarheid, ecologie en klimaat grondig aankaarten”, zegt bevoegd schepen Antoine Geerinckx (GBL). Hij gaat dieper op de problemen in. Ook het havenbestuur reageert.

De bezorgdheid vanuit Knokke-Heist over de haven van Zeebrugge en dan specifiek de bijhorende overlast is niet nieuw. De voorbije jaren heeft de kustgemeente al meermaals bij het havenbestuur aangedrongen om de geluids-, licht- en geurhinder en mobiliteitsproblemen ter hoogte van vooral Heist, Westkapelle en Ramskapelle aan te pakken.

Er zijn inwoners die al zelf maatregelen namen om de hinder in te perken. Denk maar aan isolerend glas, nieuwe dichtingen, slapen met de ramen dicht of simpelweg oordoppen gebruiken. Alleen volstaat dat niet en dringt het gemeentebestuur aan op een constructieve oplossing waarbij alle partijen tevreden kunnen zijn.

Leefbaarheid

“Voor de duidelijkheid: we zijn als gemeente niet tegen de haven. Integendeel, we beseffen het economisch belang en heel wat van onze inwoners zijn er ook werkzaam. Alleen moeten we toezien op de leefbaarheid van de omgeving”, legt schepen van Milieu Antoine Geerinckx (GBL) uit.

In Knokke-Heist gingen ze daarom proactief aan de slag. “Eén van de pijnpunten is de uitstoot en het lawaai van draaiende motoren van de aangemeerde schepen die de bewoners in de omgeving van de Heistlaan, Westkapellestraat en Ramskapelle teisteren”, zegt Geerinckx. “Nochtans kunnen vaartuigen wanneer ze aan de kade liggen dankzij een walstroomaansluiting hun scheepsmotoren uitschakelen en overschakelen op lokale stroomvoorziening. Het gebruik van walstroom zorgt bovendien voor minder uitstoot van CO₂, stikstofoxiden, zwaveloxiden en fijn stof, een betere lokale luchtkwaliteit en minder omgevingslawaai. Alleen is het zeer duur en de implementatie ervan complex. Daardoor is walstroom nog niet overal ingepland op alle terminals. Op het overleg met het havenbestuur wensen we te weten welke acties de haven verder voorziet. Er wordt wel gekeken richting toekomst, maar waarom nog wachten?”

Ook de passage van vele LNG-tankwagens – met vloeibaar gas – door Heist is voor het gemeentebestuur een probleempunt.

Lichthinder

Maar de meest voorkomende klacht? Dat is de lichthinder. “Onze deelgemeenten zijn ‘s nachts bijna volledig verlicht. We hopen dat de haven deze hinder nauwkeurig in kaart heeft gebracht en maatregelen uitwerkt die opgelegd kunnen worden aan de terminaluitbaters. We denken aan investeringen in slimme lichtmasten die gedimd kunnen worden in functie van de veiligheid en/of voor het gedeeltelijk afschermen van de masten. Nogmaals: we zijn voorstander van een win-winsituatie en willen op een constructieve manier de beste oplossing bekomen voor alle partijen.”

Studiebureau aangesteld

Bij het havenbestuur stellen ze dat vernoemde aandachtspunten al eerder aangehaald werden én dat de haven daarmee aan de slag is gegaan. Er staat in april ook een omgevingsoverleg gepland met de omliggende gemeenten Zuienkerke, Knokke-Heist, Damme, Blankenberge en Brugge.

“Er is een akkoord voor een nieuwe doorsteek voor de vrachtwagens” – Dirk De fauw, ondervoorzitter havenbestuur

“Het havenbestuur heeft al langere tijd een studiebureau aangesteld om een uitgebreide omgevingsanalyse van de haven van Zeebrugge op te stellen”, zegt ondervoorzitter Dirk De fauw. “Bedoeling is om een aantal concrete oplossingen te realiseren, zowel binnen als aan de rand van het havengebied. Ook de lichthinder maakt daar bijvoorbeeld onderdeel van uit. De economie, mens en omgeving verenigen in een leefbare omgeving is één van onze doelstellingen.”

Medio 2024 zou het havenbestuur een overzicht moeten hebben van mogelijke en haalbare maatregelen, die dan verder uitgewerkt kunnen worden in samenspraak met betrokken stakeholders waaronder de betrokken buurgemeenten. “Voor de LNG-vrachtwagens is ondertussen een oplossing in de maak”, zegt De fauw. “Er is een akkoord voor een nieuwe doorsteek waardoor de vrachtwagens niet meer door Heist moeten passeren.”

In Knokke-Heist horen ze het graag. “We zijn uiteraard tevreden dat deze omgevingsanalyse wordt uitgevoerd, maar willen erover waken dat de uitkomst en acties die voorgesteld worden geen dode letter blijven. Knokke-Heist is vragende partij om actief mee te werken aan het opstellen van de voorgestelde acties, om er zeker van te zijn dat de maatregelen het gewenste resultaat zullen opleveren voor de inwoners en bezoekers van onze gemeente”, aldus schepen Antoine Geerinckx. (MM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier