De partij Groen verzet zich niet langer tegen de locatie van de nieuwe zeesluis in Zeebrugge. Dat bleek tijdens de Brugse gemeenteraad maandagavond. Een historische dag voor de haven? Want Zeebrugge dreigde anders 2,2 miljard euro Vlaamse subsidies mis te lopen.
Hoe is het gesteld met de plannen voor een nieuwe zeesluis in Zeebrugge? Die vraag van raadslid Doenja Van Belleghem (CD&V) ontlokte een opmerkelijke uitspraak bij haar partijgenoot, burgemeester Dirk De fauw: “Wie zich kant tegen die nieuwe sluis, draagt een verpletterende verantwoordelijkheid. Het project kost 2,9 miljard euro, Vlaanderen betoelaagt met 2,2 miljard euro, de haven past 700 miljoen euro bij.”
Verantwoordelijkheid
“Dit is een unieke kans voor Zeebrugge. Voor het eerst investeert Vlaanderen zoveel geld in onze haven. Wie dit project keldert, speelt met de toekomst van de regio”, aldus Dirk De fauw. Eind vorige week keurde immers de Vlaamse regering een kaderbesluit goed dat vastlegt waar de zeesluis komt. Met name op de plaats van de oude Visartsluis, nabij de Stationswijk van Zeebrugge. Daardoor bevindt het project zich in de uitvoeringsfase.
Raadslid Andries Neirynck (Groen), wiens partij de voorbije jaren ijverde voor een andere locatie, het Verbindingsdok, verklaarde tijdens de gemeenteraad maandagavond dat Groen de bladzijde definitief omslaat: “We gaan akkoord met de voorgestelde locatie, op voorwaarde dat er voldoende aandacht is voor de leefbaarheid van de stationswijk, alle bedreigde bedrijven kunnen herlocaliseren en er een nieuwe stek voor het Visserskruis gevonden wordt.”
Mooiste Dag
Voor raadslid Pol Van Den Driessche (N-VA) is die politieke ommezwaai een historische dag voor Zeebrugge: “Alle politieke partijen trekken nu eindelijk aan één zeel en keuren het projectbesluit van de Vlaamse regering goed. Dit is Zeebrugges Mooiste Dag!”
Burgemeester Dirk De fauw (CD&V) wil nog niet te vroeg juichen: “Van 6 mei tot 4 juli loopt er nog een openbaar onderzoek, met infomomenten voor bewoners en bedrijfsleiders. Het zag er geruime tijd niet goed uit voor dit dossier. De haven kreeg klachten van klanten, omdat schepen geblokkeerd raakten door de veertig jaar oude Vandammesluis. Het uitblijven van een nieuwe zeesluis zet de plannen van bedrijven die willen investeren in de achterhaven on hold.”
Openbaar onderzoek
“Hoogstwaarschijnlijk zullen er tijdens het openbaar onderzoek nog vragen gesteld worden en bezwaren ingediend worden. Ik hoop dat het enkel particulieren zijn die kritiek hebben op kleine details en dat geen organisaties protest aantekenen. Want dat is spelen met de toekomst van onze bedrijven.”
“De Vlaamse regering en de omgevingsambtenaar hebben veel inspanningen verricht met het opstellen van flankerende leefbaarheidsmaatregelen. Niemand wordt graag onteigend, maar alle bedrijven zijn tevreden met het resultaat. De voorziene tunnel zal het vrachtverkeer uit de dorpskom houden.”
Onteigeningen
Jean-Marie De Plancke (Open VLD) en Sandra Wintein (Vooruit) hielden nog een pleidooi voor de bewoners van de Stationswijk, die net buiten de perimeter van de onteigeningen vallen: “Die raken hun huizen niet kwijt, Vlaanderen zou ook de huizen van wie weg wil, moeten opkopen.”
Ook Dirk De fauw pleit hiervoor bij de Vlaamse regering: “Dat bedrag voor extra onteigeningen is slechts peanuts in vergelijking met de totale som van het project.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier