Haven ziet 70 jaar oude houten boot liever verdwijnen, eigenaar Willy Versluys zoekt oplossing: “Schip afbreken zou mijn hart breken”

Reder Willy Versluys zal er alles aan doen om dit vaartuig te redden. © JRO
Redactie KW

Reder Willy Versluys zal er naar eigen zeggen alles aan doen om het laatste houten vaartuig dat in Oostende gebouwd werd, de O.225 SIOL, van de sloophamer te redden. De werken voor de ontmanteling hadden na de krokusvakantie moeten starten, nadat de Oostendse reder een brief kreeg van de Oostendse haven. “Ik kan het niet”, zegt Willy emotioneel.

Voor de krokusvakantie kreeg Willy Versluys een brief van Haven Oostende. Het schip zou in slechte staat zijn en er zou een gevaar zijn voor de veiligheid. “Dat het schip in slechte staat is, wil ik niet ontkennen”, vertelt Willy. “De O.225 SIOL werd gebouwd in de jaren ’50 door een reder uit Nieuwpoort. Het werd gebouwd op de Oostendse scheepswerf August Loy en is het laatste houten bootje dat in Oostende werd gebouwd.”

Verwaarloosd…

Willy kocht het schip ruim tien jaar geleden nadat het uit de vaart werd genomen. “Eerst was het in Zeebrugse handen gevallen”, weet Willy. “Iemand wou het bootje ombouwen om er vaarten mee te verzorgen met toeristen. Dat ging uiteindelijk niet door en zo kreeg ik de kans om het te kopen. Ik heb een hart voor maritiem erfgoed en het deed me pijn om het verwaarloosd te zien.”

… en schip is nu rot

Vijf jaar geleden kreeg de O.225 SIOL een vaste rustplaats op de Slibwaykaai, naast de oude scheepswerf. “Daar werd de boot overgelaten aan de invloed van het weer”, duidt de Oostendse reder. “Daardoor verkeert het schip nu in slechte staat.” En dat was ook het havenbestuur opgevallen. “Er werd een expert aangesteld door de stad Oostende en die heeft vastgesteld dat het schip rot is”, zegt havendirecteur Dirk Declerck. “Er is de voorbije jaren niets gebeurd aan het schip naar onderhoud toe.”

Volgens de havendirecteur zijn er twee gevaren. “Het schip wordt dan wel gestut, toch bestaat de kans dat het kantelt. De zijwand is zo rot dat de kans groot is dat het breekt. Als het schip dan op mensen terechtkomt… Anderzijds kan een kind over de omheining klauteren – het schip wordt volledig omheind – en dan zakt die gewoon los door het dek. Deze onveilige toestand moet opgelost worden. Willy Versluys is de eigenaar van het schip en moet dus een oplossing voorzien. Hij kan het schip demonteren of hij kan het ergens anders plaatsen.”

“Het schip afbreken zou mijn hart breken en dus wil ik toch nog op zoek gaan naar een andere oplossing”

Willy was initieel van plan om het schip te ontmantelen. De werken voor de ontmanteling zouden deze week starten. Toch keert hij nu terug op die beslissing. “Dat was het plan, ja. Maar ik kan het niet”, zegt een emotionele Willy. “Dit gaat om het laatste houten vaartuig dat in Oostende gebouwd werd en daar hangt een grote brok geschiedenis aan vast. Het schip afbreken zou mijn hart breken en dus wil ik toch nog op zoek gaan naar een andere oplossing.”

Willy wil deze week op zoek gaan naar financiële middelen om het schip van de sloophamer te redden. “Er moet een oplossing zijn”, is Willy overtuigd. “Het komt er nu op aan om die te vinden. Ons maritieme erfgoed verdient respect.” Gemeenteraadslid Nathan Blondé (Vooruit) verstuurde een aangetekend schrijven naar de stad om de ontmanteling tegen te houden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier