Het havenbestuur van Zeebrugge ondervindt op heden geen hinder van het inreisverbod vanuit het Verenigd Koninkrijk. Bij de terminals en de rederijen laat een stijging van de aanvragen wat betreft vracht van en naar VK zich wel voelen.
De haven van Zeebrugge heeft een jarenlange expertise in de behandeling van onbegeleide vracht en behoort tot de marktleiders in Europa. 97 procent van alle roll-on/roll-off trafieken in Zeebrugge verloopt onbegeleid, dat wil zeggen dat de chauffeur zijn vracht niet begeleidt, maar achterlaat op de terminal voor verscheping. Wat UK-trafieken betreft, ligt dit percentage op 93 procent.
Slechts een klein aandeel ladingen tussen Zeebrugge en het Verenigd Koninkrijk worden begeleid verscheept. Een troef voor de haven van Zeebrugge, zowel na Brexit als in de huidige omstandigheden na het invoeren van het inreisverbod vanuit het Verenigd Koninkrijk.
“Om de werking van de haven in deze tijden van Brexitvoorbereiding te waarborgen, moet echter ook benadrukt worden dat Zeebrugge geen alternatief of oplossing is voor de begeleide transporten die via de Kanaaltunnel verlopen”, aldus het havenbestuur in een persbericht.
De UK-terminals in de haven van Zeebrugge kunnen nog steeds een vlotte behandeling van trafieken garanderen. Alle beschikbare ruimte qua onbegeleide vracht is voorlopig echter volgeboekt. Indien mogelijk, zal er extra capaciteit gecreëerd worden. De eerste prioriteit is de haven vrijwaren van congestie en de afvaarten en de behandeling van de schepen vlot te laten verlopen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier