Ondernemersfederatie Apzi-Voka is niet blij met de vertraging in het dossier van de nieuwe zeesluis in Zeebrugge. Zo zegt de federatie maandag in een mededeling.
Vrijdagavond raakte bekend dat het studietraject voor de nieuwe zeesluis vertraging opliep. Daardoor zal de bouw van de nieuwe sluis pas starten in de volgende legislatuur.
Inrichtingsalternatieven
Volgens Apzi-Voka is er dringend nood aan daadkracht in het dossier.Volgens de initiële planning stond een definitief projectbesluit tegen eind 2023 op de agenda. Vrijdag liet het Departement Mobiliteit en Openbare Werken weten dat het studietraject vertraging opliep.
“Op dit ogenblik liggen heel veel inrichtingsalternatieven op tafel die onderzocht moeten worden. Dat vraagt meer tijd en studiewerk, terwijl studiebureaus al overbevraagd zijn en ook kampen met een krapte op de arbeidsmarkt. Pas wanneer alle onderzoeksresultaten er zijn, kunnen we alle inrichtingsalternatieven voor de Visartsluis met elkaar vergelijken”, klonk het vrijdag in de mededeling. De keuze van het inrichtingsalternatief wordt dan ook pas eind 2022 genomen. Daarna volgen nog detailstudies van dat inrichtingsalternatief.
De vertraging heeft ook invloed op de verdere stappen van het dossier. Het is op dit moment nog niet duidelijk wanneer de Vlaamse regering het projectbesluit kan nemen.
Er wordt nog een nieuwe timing uitgewerkt maar wel is al duidelijk dat de uitvoeringsfase pas kan starten in de volgende legislatuur. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters liet weten dat de nieuwe Visartsluis een topprioriteit blijft.
Onvoldoende mankracht
Apzi – Voka West-Vlaanderen, de organisatie die de belangen van de private bedrijven in de haven van Zeebrugge verdedigt, is niet opgezet met de vertraging. De organisatie vindt dat er dringend nood is aan daadkracht en inventiviteit.
Apzi-Voka betreurt naar eigen zeggen vooral dat de overheid niet op zoek gaat naar ‘out of the box’-oplossingen. “Nu stelt men boudweg dat er onvoldoende mankracht is om dit complexe dossier te bemeesteren en dat men daardoor trager dient te werken. Kan de overheid het projectteam dan niet versterken zodat er sneller gewerkt kan worden?”, klinkt het bij Apzi-Voka.
Internationale schade
“Men studeert bijna twintig jaar op dit dossier en komt nu tot de conclusie dat men nog enkele jaren verder gaat studeren. Wat valt er eigenlijk nog allemaal te bestuderen?”, zegt Bert Mons, gedelegeerd bestuurder van Voka – Kamer van Koophandel West-Vlaanderen.
De organisatie hekelt ook de onzekerheid voor buurtbewoners en bedrijven. “Met deze aanpak plaatst men de burgers, de bedrijven, alsook het project zelf, in de grootst mogelijke onzekerheid. Zeebrugge, de grootste autohaven ter wereld, verdient beter dan dit sukkelstraatje. We hebben een helder perspectief nodig, een definitieve oplossing. De internationale schade is ondertussen niet meer te overzien”, aldus Marc Adriansens, voorzitter Apzi-Voka.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier