Geen van drie kandidaten hapt toe voor concessie luchthaven Kortrijk-Wevelgem:“Moeten tegen eind 2024 écht een oplossing hebben”

De luchthaven ILKW kreeg in 2014 10 jaar de tijd om tot de LOM-LEM-splitsing over te gaan. © Belga
Redactie KW

De Vlaamse regering heeft geen exploitant gevonden voor de luchthaven Kortrijk-Wevelgem. Geen enkele van de drie geselecteerde kandidaten diende een offerte in voor de uitbating van de luchthaven. Groen eist dat de subsidies aan de luchthaven nu per direct worden stopgezet. Bij de luchthaven zelf wordt nog niet gepanikeerd. “We zitten met de Vlaamse en de Federale overheid rond de tafel.”

De zoektocht naar een private uitbater speelt de internationale luchthaven Kortrijk-Wevelgem (ILKW), dat in 2022 goed was voor iets meer dan 30.000 vliegbewegingen, al even parten. Dat is het gevolg van het zogenaamde LOM/LEM-decreet. De commerciële uitbating gaat dan naar een private speler, terwijl de infrastructuur in handen blijft van de Vlaamse overheid. Maar animo om de commerciële uitbating van ILKW in handen te nemen, is er dus niet. Ondanks een voorbereidingsperiode van drie jaar, tekende geen enkele kandidaat-uitbater in op het bestek voor de exploitatie dat de Vlaamse regering uitschreef.

En dat is geen verrassing, zegt Groen-covoorzitter Jeremie Vaneeckhout. “Uit de Maatschappelijke Kosten-Baten-Analyse van 2022 blijkt dat zelfs in het meest optimistische scenario de luchthaven verlieslatend blijft. Dat geen enkele private speler wil investeren in de luchthaven bewijst wat Groen al jaren zegt. Zo’n mini-luchthaven tussen twee dorpskernen is hinderlijk, maar ook economische onzin. Het is tijd dat de Vlaamse Regering stopt met belastinggeld te geven aan subsidies voor dergelijke verlieslatende luchthavens. Wij pleiten dan ook voor een sluiting.”

“Het is tijd dat Vlaanderen stopt subsidies te geven aan verlieslatende luchthavens” – Groen-covoorzitter Jeremie Vaneeckhout

In de studie waar Vaneeckhout naar verwijst, valt ook te lezen dat puur financieel bekeken een sluiting in 2030 voor Wevelgem maatschappelijk het meeste baten oplevert. Toch besliste de Vlaamse overheid ruim een jaar geleden om drie regionale luchthavens tot minstens 2040 open te houden. De luchthaven Kortrijk-Wevelgem kreeg begin dit jaar zelfs nog een – gecontesteerde – vergunning voor onbepaalde duur. Dat betekent dat de luchthaven in de toekomst nooit, onder bepaalde voorwaarden weliswaar, een nieuwe zal moeten aanvragen.

Luchthaven Lesquin

Bij het indienen van de offertes was die vergunning echter nog niet op zak. Dat zou volgens het kabinet van voogdijminister Lydia Peeters een van de redenen zijn voor de geringe interesse bij potentiële exploitanten. Daar komt nog bij, haalt het kabinet aan, dat er op de luchthaven Kortrijk-Wevelgem geen diversificatie van trafiek mogelijk is, waardoor de marktrisico’s niet gespreid kunnen worden.

Wevelgemnaar Maarten Tavernier, fractieleider voor Groen in de West-Vlaamse provincieraad, ziet niet hoe de luchthaven economisch leefbaar kan worden. “De Vlaamse regering had beter meteen de stekker uit de luchthaven getrokken in plaats van nog 10 miljoen euro belastinggeld te investeren in aanpassingen aan de infrastructuur,” zegt hij. “Voor de economie in Zuid-West-Vlaanderen is dit vliegveld niet nodig. Amper 35 km verder zou de luchthaven van Lesquin de rol van Wevelgem perfect kunnen overnemen.”

© BELGA

Geen paniek

De sluiting van de luchthaven lijkt evenwel weinig waarschijnlijk. Zeker als het afhangt van Filip Daem, voorzitter van de raad van bestuur van ILKW. “Het klopt dat we onze eerste aanbesteding, die we in april 2023 lanceerden, in het najaar hebben ingetrokken”, zegt Daem. “Er waren drie kandidaten, maar geen enkele heeft uiteindelijk een bod ingediend. Ze wilden het risico niet nemen, omdat er nog te veel onduidelijkheden waren. Zo was de omgevingsvergunning van onbepaalde tijd er bijvoorbeeld nog niet.”

De bewering dat ILKW al meer dan 15 jaar naar een uitbater zoekt, spreekt Daem tegen. “In 2014 heeft Europa de verplichting tot privatisering gelanceerd. Dat gold toen wel voor de regionale luchthavens in Antwerpen en Oostende, maar niet voor Kortrijk-Wevelgem. Wij kregen tien jaar de tijd om de eerst absoluut noodzakelijke infrastructuurwerken uit te voeren, voor we naar een splitsing tussen een lokale ontwikkelingsmaatschappij en een lokale exploitatiemaatschappij (LOM-LEM) moesten overgaan.”

“Er waren drie kandidaten, maar geen enkele heeft uiteindelijk een bod ingediend. Ze wilden het risico niet nemen, omdat er nog te veel onduidelijkheden waren” – Filip Daem (voorzitter raad van bestuur ILKW)

Drie jaar geleden werd de aanbesteding voor de concessie uitgeschreven, maar van de drie potentiële kandidaten bleef uiteindelijk niemand over. “Ik panikeer nooit, maar eind 2024 moeten we wel een oplossing hebben. We zijn nu ook hard aan het werk om onze aantrekkelijkheid op de markt te verhogen. Zo onderhandelen we over de financiering van de luchtverkeersleiding door autonoom overheidsbedrijf Skeyes (voorheen Belgocontrol, red.), die we op dit ogenblik nog zelf voorzien. Deze kost wordt op alle andere Belgische luchthavens door de federale overheid betaald. Ook met de Vlaamse overheid zitten we rond de tafel.”

Subsidiehonger

Dat Groen de luchthaven subsidiehonger verwijt, wuift Daem weg. “Groen is al jaren onze grootste tegenstander, maar zij gebruiken manifest foute cijfers. Het ergert me dan ook mateloos dat de partij blijft goochelen met de bewering dat ILKW verzekerd is van een subsidie van 29 miljoen euro per jaar tot 2040, terwijl we slechts 2 miljoen euro per jaar krijgen. Onze toegevoegde waarde werd zelfs bewezen door studies van de Nationale Bank.”

“Groen is al jaren onze grootste tegenstander, maar zij gebruiken manifest foute cijfers” – Filip Daem

“Bovendien is een regionale luchthaven in onze streek nog steeds noodzakelijk om onze captains of industry zo snel als mogelijk bij hun klanten te krijgen, en vice versa”, gaat Daem verder. “Dat de luchthaven van Lesquin een alternatief zou kunnen zijn? Dan toch niet volgens de Noord-Franse captains of industry. Zij verkiezen onze luchthaven boven die in Rijsel, omdat ze de service hier sneller en beter vinden.”

(Jan Steenhoudt en Jules Fremaut)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier