Ex-ceo van Ardo Jan Haspeslagh stapt mee in het veggieverhaal van Greenway

© IB
© IB
Redactie KW

Greenway, Belgisch pionier in plantaardige voeding met al meer dan 20 jaar ervaring, heeft ambitieuze groeiplannen en krijgt daarbij steun van Jan Haspesalgh, ex-CEO van Ardo, die via een minderheidsdsparticipatie. Greenway wil dé nationale speler zijn binnen de sector van de plantaardige vleesvervangers. “Onze producten liggen al jaren in de rekken van Delhaize en zullen nu ook in de Corluyt en de Carrefour te koop zijn”, zegt Paul Florizoone van Greenway.

22 jaar geleden startte West-Vlaming Paul Florizoone met Greenway. “Omdat ik tijdens een reis ziek werd na het eten van bedorven vlees en nadien noodgedwongen vegetarisch at en ontdekte ontdekte hoe gevarieerd en lekker plantaardig voedsel wel kan zijn. De start van mijn veggie-concept Greenway om zoveel mogelijk mensen daarvan te overtuigen.”

In de lift

De verkoop van plantaardig vlees nam sinds 2018 in ons land met 15% toe. “Multinationals snijden dat segment aan en internationale plant-based producenten komen naar België. Greenway is op vandaag wel nog altijd de enige Belgische speler binnen dat segment. Als we onze stempel willen drukken op plantaardige voeding in België, dan moeten we nu springen en onze grenzen verleggen en iedereen in ons land de kans geven om kennis te maken met de lokale plantaardige producten van Greenway, die allemaal CO²-neutraal zijn en bijna allemaal een Nutri-score A hebben.”

Greenway wil zeker niet dat al de slachthuizen sluiten zodat er zo goed als geen vleesproductie meer zou zijn, zoals sommige dierenrechtenorganisaties dat graag zouden willen. “Zeker niet! Mensen mogen best nog hun stukje vlees eten. Maar zoals slager Hendrik Dierendonck het zelf verwoordde: eet minder maar kwalitatief beter vlees. Of ‘less is more’. En namen als Greenway burgers en Greenway kipfiletstukjes moeten vleeseters kunnen overtuigen, denk ik, om minstens één keer in de week veggie te eten, wat al een milieu-impact van vijf procent kan hebben. En Greenway is overtuigd dat de klimaatverandering de grootste uitdaging van onze tijd is.”

Lokaal karakter

De grootste troef van het Greenway blijft volgens oprichter Paul het lokaal karakter. “We zijn een op en top Belgisch merk, alles wordt op eigen bodem bedacht en geproduceerd. En er zijn maar weinig multinationals die er zullen aan denken om een plantaardig alternatief te maken van boomstammetjes of een flexibele BBQ en eindejaargourmet aan te bieden. Voor zo’n dingen is er bij ons wel ruimte. We gaan volop voor lekker plantaardig Belgisch.”

Greenway heeft 3 restaurants in Gent, Antwerpen en Leuven. Het bedrijf stond al op verschillende muziekfestivals en werkt goed samen met retailers en horecapartners om zijn 100 procent plantaardige producten tot bij de consument te krijgen. En dat lukt. Het Greenway Gehakt werd in 2020-2021 zelfs verkozen tot Beste Product van het Jaar.

Greenway startte een tv-campagne op de SBS-zenders Play en Njam. Meer info: www.greenway.b e

(IB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier