Blink Charging plaatst snelladers op carpoolparking aan A10 in Oudenburg

Samen met de schepeen Gino Dumon en Jens Balliere en burgemeester Romina Vanhooren stelden Olivier Van Schap (tweede van rechts) van Blink Charging en Sofie Vandeputten en Henk Goddemaer (AWV) de snelladers voor. © LIN
Laurette Ingelbrecht
Laurette Ingelbrecht Medewerker KW

Op de carpoolparking bij de oprit van de A10 installeerde Blink Charging twee snelladers en een traaglader. De snelladers zijn de eerste op Oudenburgs grondgebied. Ze hebben een vermogen van 300 kW en laden de elektrische wagen in een kwartier op met een bereik van 300 kilometer.

Na de laadinfrastructuur op de carpoolparkings van het Agentschap Wegen en Verkeer in Massenhoven en Grobbendonk zorgde Blink Charging voor twee snelladers en een traaglader in Oudenburg. Je vindt de laders aan de oprit van de A10.

Er zijn vier laadplaatsen met een vermogen van 300 kW om de elektrische wagen in een kartier op te laden, goed voor 300 kilometer rijden. De traaglader heeft twee laadplaatsen en een vermogen van 22 kW, goed om op een uur tijd een bereik van 120 kilometer op te laden.

Naar 400.000 elektrische auto’s

“Door de snelle toename van elektrische wagens zijn extra snelladers langs de snelwegen hard nodig”, zegt Olivier Van Schap, managing director van Blink Charging Belgium. “Vorig jaar is het aantal elektrische wagens in ons land verdubbeld, en de verwachting is dat de teller eind dit jaar op rond de 400.000 zal staan.”

“We zien dat steeds meer inwoners van onze stad elektrisch rijden en daar horen natuurlijk laadpalen bij. Oudenburg heeft een tijdje geleden het Lokaal Energie- en Klimaatpact ondertekend. Daarin ambiëren we om tegen 2030 anderhalve publieke laadpalen te hebben per 100 inwoners. De komst van deze snelladers zijn dus absoluut goed nieuws voor de verdere ontwikkeling van een duurzame mobiliteit in onze stad.”

Drempel verlagen

“Op initiatief van de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken zet het Agentschap Wegen en Verkeer volop in op de vernieuwing van zijn parkings en dienstenzones langs autosnelwegen. Snelle laders op die locaties verlagen de drempel voor bestuurders om de switch te maken naar duurzamere elektrische voertuigen”, zegt Humberto Van Nunen, afdelingshoofd Wegen en Verkeer West-Vlaanderen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier