Duo begon vlak voor corona met verkoop partytenten en verovert nu de wereld

Louis Thiers en Thomas Coene zien de toekomst positief tegemoet.© TP
Louis Thiers en Thomas Coene zien de toekomst positief tegemoet.© TP
Redactie KW

Corona en partytenten lijken water en vuur, maar een jong ondernemersduo kan de vraag niet meer bijbenen. Louis (29) en Thomas (30) uit Kortrijk namen op het slechts mogelijke moment het bedrijf Partyspace over, maar ze slaagden er tijdens de lockdown in om extra markten aan te boren. Vanuit de krappe vestiging op het platteland van de Westhoek veroveren hun nieuwe merken nu de wereld.

De stijlvolle tenten van het Belgische merk Bonga werden opgezet op het Amerikaanse festival Burning Man, bij een catwalk van het luxueus modehuis Dior en voor events van Johnny Depp en de sultan van Oman. Vorig jaar legde corona de festival- en eventsector stil. Toch neemt een ondernemersduo de tentenfabrikant uit de Gentse deelgemeente Wondelgem over.

Louis Thiers (29) en Thomas Coene (30) zien een groeimarkt voor stretchtenten. Dat zij hiervoor een neus hebben, bewijst hun overname van ‘Partyspace’ vlak voor de coronacrisis. “Ja, we hebben ons toen enkele keren in de haren gekrabd”, bekent het duo uit Kortrijk.

“Plots moesten we ons kersvers bedrijf fundamenteel heruitvinden en tegelijkertijd het personeel blijven motiveren. We zochten nieuwe leveranciers in België en Europa door leverproblemen vanuit Azië én boorden nieuwe markten aan, want er was nog amper vraag naar tenten voor bedrijven en evenementen.”

Aanbod gediversifieerd

De twee speelden creatief in op nieuwe noden, die ontstonden tijdens de pandemie. “Denk maar aan tenten op maat voor aanschuivende klanten aan tientallen vestingen van Keurslager, voor bezoekers aan de ramen van woon-zorgcentra, voor terrassen van horeca en pop-upbars en tuinen van particulieren.”

“We hebben ook ons aanbod gediversifieerd. De kans om mondmaskers en dispensers te verkopen, lieten we aan ons voorbij gaan, want dat paste niet in onze bedrijfscultuur van leuke sfeer en gezelligheid. We kozen voluit voor vuurschalen, terrasverwarmers, tafels, stoelen, poefs en kussens, en maakten snel de switch van bedrijven naar particulieren.”

Grote opportuniteit

De overname van de Gentse tentenfabrikant past binnen die strategie. “Wat we vroeger uitbesteedden, kunnen we nu we voor het eerst zelf produceren. We lanceren nu voor het eerst eigen merken, zoals Flexxum voor vouwtenten, Inowa voor parasols en Føro voor verwarming en sfeerverlichting.”

“Die overname was niet evident, want we hadden zopas Partyspace overgenomen. Er was weinig goodwill bij de banken, waardoor we voor een stuk eigen middelen moesten inbrengen. Daarnaast konden we rekenen op een lening van de vorige eigenaar van de tentenfabrikant. De nieuwste overname is een risico en zet iedereen op scherp, maar deze super opportuniteit begint al te renderen. De verkoop loopt als een trein en er is vraag uit heel de wereld.”

De kick van het groeien

Zo is er nog amper ‘space’ voor Partyspace en de tiental medewerkers tussen de akkers van het Zonnebeekse dorpje Beselare. “Er zijn al plannen om het bedrijf te verhuizen naar een grotere site in regio Kortrijk. We openen een showroom in Nederland en zoeken extra medewerkers.”

“Voor deze zomer verwachten we veel vraag voor pop-upbars en tuinfeestjes. Wanneer corona achter de rug is, richten we ons ook weer op grotere events. Het was een droom om een eigen zaak te hebben. Het vergt veel energie, maar groeien geeft een kick. De toekomst oogt rooskleurig.” (TP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier