Dezeure NV verhuist naar Kaaskerke: “Kunnen de vraag niet meer bijhouden”

Vlnr: Dorine Dezeure, Julien Vansteenland, vader Eddy Dezeure, Tine Dezeure en Siel Himpens op de bouwgrond in Kaaskerke. “Al onze aanhangwagens moeten voor de verkoop één voor één naar de keuring. Onze nieuwe ligging is vlakbij”, geeft Tine Dezeure aan.© gf
Vlnr: Dorine Dezeure, Julien Vansteenland, vader Eddy Dezeure, Tine Dezeure en Siel Himpens op de bouwgrond in Kaaskerke. “Al onze aanhangwagens moeten voor de verkoop één voor één naar de keuring. Onze nieuwe ligging is vlakbij”, geeft Tine Dezeure aan.© gf
Wouter Verheecke
Wouter Verheecke Medewerker KW

Trailerbouwer Dezeure nv stoot op de huidige site in Beauvoorde op zijn limieten. Het plan was om tegen de zomer te verhuizen naar een nieuw pand in Kaaskerke, maar corona doet die timing nu opschuiven. “Heel erg is dat niet, al remt het onze groei wel af”, zegt bedrijfsleider Tine Dezeure.

Tine Dezeure is een van de vier gedelegeerde bestuurders van Dezeure nv, naast zus Dorine en hun respectievelijke partners, Siel Himpens en Julien Vansteenland. Samen vertegenwoordigen zij de derde generatie van het familiebedrijf, dat in 1947 werd opgericht door grootvader Michel Dezeure. Tine heeft daarbij een gevarieerd takenpakket. Zij is nu vooral bezig met het opvolgen van het bouwproject en het uitrollen van de nieuwe beheersoftware. Voorts helpt ze met het herbekijken van de bedrijfsprocessen en ook HR en homologaties vallen onder haar bevoegdheden.

Hoe is jullie onderneming door de jaren heen veranderd?

“Mijn grootvader deed loonwerken, wat natuurlijk erg seizoensgebonden is. Omdat zijn medewerkers in de wintermaanden maar weinig om handen hadden, vatte mijn vader destijds het idee op om zelf kipwagens voor het loonbedrijf te fabriceren. Vanaf de jaren zeventig tot onze intrede, in 2015, bleven beide activiteiten naast elkaar overeind. Daarbij groeide het gamma aan trailers fors: silagewagens, gronddumpers, mestmengwagens… Die werden ondertussen ook extern verkocht, met als grootste troef dat wij de noden van onze klanten natuurlijk als geen ander kenden. Omdat de vraag naar die trailers bleef toenemen, besloten wij bij de overname om ons voortaan 100 procent te focussen op de productie daarvan.”

Nu is de tijd rijp voor alweer een nieuw hoofdstuk. Waarom?

“Op de huidige site in Beauvoorde bouwden we vorig jaar 215 aanhangwagens, wat daar het absolute maximum is. Enerzijds zijn we beperkt in plaats, maar anderzijds moeten we ook het productieproces dringend herzien, zodat we flexibeler en efficiënter kunnen fabriceren. De trailers zelf worden immers alsmaar complexer en vergen daarom een andere aanpak. Die denkoefening zijn we nu volop aan het maken voor de gloednieuwe fabriek, op het industrieterrein in Kaaskerke. We kozen voor die locatie, omdat ze vlakbij de autokeuring ligt. Het perceel van 3,5 hectare laat er natuurlijk ook onze verdere groeiplannen toe. We willen er onze productiecapaciteit namelijk verdubbelen en bijgevolg zullen we daar extra medewerkers tewerkstellen. In Beauvoorde zullen we niet langer produceren, maar we behouden er onze gebouwen wel, voor de serviceactiviteiten.”

Wat typeert jou als bedrijfsleider?

“Al van jongs af ben ik geïnteresseerd in alles wat er in onze organisatie gebeurt. Als kind was ik al onder de indruk van al die grote machines en ik zag ook hoe iedereen samenwerkte om alles tot een goed einde te brengen. Ik was dus nooit een onbekende voor de medewerkers, wat typerend is voor een familiebedrijf. Als jonge vrouw heb ik hier dan ook altijd al mijn mannetje kunnen staan. Ik durf te stellen dat wij een heel menselijke aanpak van leiderschap tonen. We hechten veel belang aan wederzijds respect, eerlijkheid en loyaliteit. Waar ik minder vrolijk van word, is negatieve ingesteldheid. Excuses zoeken waarom iets niet gebeurt, daar komen we nergens mee. Vertel mij liever hoe we iets kunnen oplossen. Deze visie trekken we overigens ook door naar onze klantencontacten. We denken graag met hen mee, om hen aan de juiste oplossing te helpen.”

Hoe gaan jullie om met corona?

“In maart merkten we al gauw onrust over een eventuele sluiting. Die kwam er evenwel niet, omdat wij als toeleveranciers voor de landbouw als essentieel bedrijf werden aanzien. Daarom zetten we alles op alles om op een veilige manier verder te werken. De grootste uitdaging was om de juiste maatregelen te bepalen en die op het juiste moment in te voeren. Alles was voor iedereen nieuw en er waren veel vragen, maar weinig antwoorden. Daarom hebben we onze medewerkers actief bij onze maatregelen betrokken en hen naar tips en verbeterpunten gevraagd. Voorlopig testten twee van hen positief, maar door snel te reageren en hen later ook in te delen in werkbubbels konden we het risico beperken en waren er gelukkig geen verdere besmettingen.”

Welke impact verwachten jullie van de crisis?

“Dat is moeilijk te voorspellen, maar het ziet ernaar uit dat we hier zonder veel kleerscheuren uit zullen raken. Veel van onze trailers worden weliswaar gebruikt in de aardappelsector en die kende allerminst een boerenjaar door de sluiting van de horeca. We merken dan ook enige voorzichtigheid om te investeren in die machines. Dat is echter niet problematisch. Doordat we met onze huidige productiecapaciteit de vraag niet kunnen volgen, zit de planning voor 2021 al behoorlijk vol. Het is dan natuurlijk wel jammer dat de bouw van de nieuwe fabriek en bijhorende capaciteitsverhoging vertraging oploopt door corona. Net toen de bouwwerken zouden starten, moest de aannemer zijn deuren sluiten. Een strikte deadline hadden we wel niet, want we hoeven niet weg uit Beauvoorde, maar je leeft daar toch naartoe. Nu hopen we tegen 1 januari 2022 te verhuizen.”

Wat brengt de verdere toekomst voor Dezeure?

“Zo’n 20 procent van onze nichemachines komt nu al in het buitenland terecht. Dan heb ik het niet alleen over de buurlanden, maar ook over het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Polen. We willen die buitenlandse markt nog verder bewerken, via dealers en servicepunten die onze bedrijfswaarden delen. De productie behouden we vooralsnog wel in West-Vlaanderen, waarbij we bij voorkeur een beroep doen op West-Vlaamse onderaannemers. Want ook dat tikkeltje chauvinisme zit in ons DNA.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier