Group Vandecasteele uit Kortrijk heeft een huzarenstukje geleverd door voor West-Vlaanderen de exclusieve licentie binnen te halen voor de wagens van de Chinese autobouwer BYD. Daarmee hebben Christophe Vandecasteele en zijn team meteen een voor particulieren betaalbare elektrische auto in huis. “En het past in onze filosofie om in te zetten op duurzaamheid.”
Christophe Vandecasteele (53) heeft de liefde voor de auto met de paplepel naar binnen gekregen. Hij was ook amper de twintig voorbij toen hij onder het toeziend oog van zijn vader Noël zijn carrière begon bij de groep. Vandaag staat hij samen met zijn nicht Nathalie Vandecasteele en ceo Filip Desutter aan het roer van een van de grote autodealers in de brede regio met vestigingen in – even ademhalen Kortrijk, Wevelgem, Moeskroen, Doornik, Ath en Péruwelz. Dat het een makkelijke tijd is hoor je de ondernemer niet zeggen maar met een omzet van 213 miljoen euro is hij best tevreden. Het gesprek vindt plaats in de Kortrijkse vestiging waar Christophe zowat dagelijks langskomt.
De elektrische wagens zijn milieuvriendelijker en dus noodzakelijk maar voor de gewone burger zijn ze bijna onbetaalbaar. Is BYD de redding?
“Laat het me zo zeggen dat deze auto beter in het bereik ligt van een grotere groep particulieren. Bovendien is de wagen niet alleen betaalbaar maar heeft die ook een technologische voorsprong op het vlak van batterijen. We beschikken nog maar enkele maanden over die licentie voor de kustprovincie en we kunnen alleen maar vaststellen dat de belangstelling voor de wagen overrompelend is. Er waren hier onlangs nog gewone particulieren uit Brugge die langskwamen om zich een BYD (de naam voluit is Build your dreams, red.) aan te schaffen. Maar ook grote ondernemingen betonen interesse. Recentelijk hebben enkele grote spelers uit de regio, met een vloot van meer dan duizend bedrijfswagens, contracten afgesloten voor die wagen. Voordien waren die geen klant bij ons.”
Group Vandecasteele stond decennialang synoniem voor Peugeot. Nu tellen jullie al negen automerken. Zet die trend zich voort?
“Heel zeker en dat zal ook vrij snel gebeuren. Binnenkort komen de merken MG en Lancia erbij. Het is heel simpel. Willen we als autodealer een rol van betekenis blijven spelen, dan breiden we ons gamma uit en proberen we overnames te doen. Het alternatief is dat we zelf overgenomen worden. Inmiddels brengen we ook e-bikes aan de man via Hello Vélo. Dat moet extra onderstrepen dat duurzaamheid essentieel is geworden bij de verdere evolutie van onze groep.”
(lees verder onder het kaderstuk)
Wie is Christophe Vandecasteele?
Privé: Christophe Vandecasteele (53) is getrouwd met Sabine Syssauw. Ze hebben samen twee kinderen: Henri (25) en Leonie (21). Ze wonen in Rollegem.
Loopbaan: Na zijn studies marketing aan Hantal in Kortrijk startte Christophe in het bedrijf.
Group Vandecasteele: Aalbekenaar Roger Vandecasteele heeft in Moeskroen in 1967 de garage opgericht waarmee alles begonnen is. Group Vandecasteele heeft nu veel vestigingen waaronder die in Kortrijk en telt binnenkort elf automerken. Er zijn in totaal 250 medewerkers. De omzet bedraagt 213 miljoen euro. Christophe en zijn nicht Nathalie Vandecasteele leiden het bedrijf, samen met ceo Filip Desutter. (vfb)
De garage van weleer is groot geworden maar de leiding berust nog altijd bij nazaten van de stichter. Hoe uit dat familiale karakter zich vandaag?
“We voelen ons nog altijd garagist en doen in de eerste plaats ons uiterste best om een goede service en kwaliteit aan de klanten aan te bieden. Ook met ons personeel proberen we toch één grote familie te zijn. Zelf ga ik zoveel als mogelijk langs op alle plaatsen in de meeste van onze vestigingen om daar de temperatuur op te meten. Ik vermoed ook dat het gros hier graag werkt. Toen we enkele jaren geleden ons 55-jarige bestaan vierden, was ik blij te zien dat de meeste werknemers daar naartoe zijn gekomen.”
Was het voor jou als opgroeiende tiener snel duidelijk dat je in de zaak zou komen?
“Toch wel, want als kind al zat ik motoren te demonteren in de garage die mijn grootvader Roger Vandecasteele in 1967 had opgericht. Al had ik nadien liever wat langer gestudeerd vooraleer hier aan de slag te gaan. Ik was een goede student en wilde na mijn jaren aan het Collège Technique Saint-Henri in Moeskroen graag de studies handelsingenieur volgen. Omdat dat een universitaire opleiding is van vijf jaar zag mijn vader dat niet zitten. Hij wilde me liever sneller in het bedrijf. Twee jaar marketing aan Hantal in Kortrijk kon nog net wel, meer niet. Ik heb dat toch altijd wat jammer gevonden.”
Ben je zelf minder streng voor jouw kinderen?
“Ja. Ze zijn nu de 20 voorbij maar ik laat hen de vrijheid of ze hier ooit aan de slag zullen gaan. Ze hebben interesse maar daar blijft het voorlopig bij. Het belangrijkste is dat ze weten dat ze welkom zijn. Mag ik van de gelegenheid toch ook gebruikmaken om hierbij even mijn vrouw te noemen? Ze werkt al decennia mee in het bedrijf en ze is nog altijd mijn belangrijkste steunpilaar.”
Het leven bestaat niet uit werken alleen. Waar ga je in Kortrijk het liefst iets eten of drinken?
“Met de vrienden van de Rotary gaan we graag een pintje pakken in Casa Verdi in de Loofstraat in Kortrijk. Dat vind ik het ideale café om me in het juiste gezelschap te ontspannen na een drukke werkweek.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier