Campagne ‘Stop de waanzin’ vraagt aandacht voor heikele toekomst landbouwers

Redactie KW

Voor de Boerenbond is de maat vol, een affichecampagne moet de problemen in de aandacht brengen.

Duizenden toekomstgerichte Vlaamse land- en tuinbouwbedrijven worden vandaag meer dan ooit geconfronteerd met allerlei maatregelen en plannen die hun bedrijfszekerheid onder druk zetten.

Zo zijn er de moeilijk toepasbare erosiemaatregelen, een reeks nieuwe vergroeningsmaatregelen opgelegd door het Europees Landbouwbeleid, een blijvende onzekerheid over het gebruik van landbouwgrond … Als klap op de vuurpijl hangen de Instandhoudingsdoelstellingen (IHD) van Natura 2000 als een zwaard boven het hoofd van honderden landbouwbedrijven. Al die onzekerheid weegt steeds zwaarder door op onze bedrijven, die bovendien geconfronteerd worden met aanhoudend lage prijzen voor hun producten. Voor de Boerenbond is de maat vol. Onder het motto ‘Stop de waanzin – Boeren eisen volwaardige toekomst’, start de organisatie een nationale affichecampagne die op een sprekende en kleurrijke manier de vinger op de wonde legt.

De campagne werd dinsdag voorgesteld in Wijtschate, bij een landbouwer die ook door de maatregelen getroffen wordt.

(EF)