Op De Ruiter heerst onrust. De landelijke wijk dreigt de komende jaren het epicentrum te worden van een bedrijvenzone van maar liefst elf hectare. Eén ontwikkelaar wil op vier hectare maar liefst 45 bedrijfsunits neerpoten. Dat zal voor een enorme druk zorgen op de leef- en woonomgeving. Wijkbewoners hopen dan ook dat het gezond verstand zal zegevieren.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De groene en open ruimte op de De Ruiter die zich achter de bebouwing langs de Iepersestraat en de Piljoenstraat bevindt en afgezoomd wordt door de begraafplaats in de Groenestraat zal verdwijnen. Het landelijk karakter zal verdwijnen en daar is wellicht niets meer aan te doen, hoe jammer buurtbewoners en natuurmensen dit ook vinden. In 1991 werd die elf hectare open ruimte in het Algemeen Plan van Aanleg immers herbestemd tot zone voor KMO en dienstverlening. Voor de (landbouw)families die eigenaar waren van die gronden was dit natuurlijk een gouden zaak. Zij zagen de waarde van hun landbouwgrond opeens exponentieel stijgen. Gedurende 30 jaar veranderde er niet veel met uitzondering van de Iepsersestraat en de Piljoenstraat die verder dichtgebouwd werden. Maar enkele jaren geleden trokken enkele wijkbewoners voor het eerst aan de alarmbel. Enkele eigenaars van die elf hectare landbouwgrond die KMO-zone was geworden, overwogen om hun deel van de grond te verkopen.
Pand aangekocht
De West-Vlaamse Intercommunale (WVI) werd door de stad Roeselare aangesteld als ontwikkelaar van de bedrijvenzone. Men dacht hier aan percelen tussen de 1.000 en de 2.500 vierkante meter met als toegelaten activiteiten: productie, verwerking en opslag van goederen, kantoren met beperkte personeelsbezetting die niet gericht zijn op klantgerichte dienstverlening, aanvullende dienstverlenende bedrijven, agrarische productie in de bebouwing en bedrijven die zich situeren in de sector ontspanning, sport en vrijetijdsbesteding. Ook in het Plan Roeselare Ondernemen van 2018 wordt hier expliciet naar verwezen.
Veel vragen
De WVI hoopte eind 2018 de gesprekken met de diverse eigenaars te hebben afgerond om daarna te starten met de aanleg van de KMO-zone. Op het WVI-voorontwerp van de KMO-zone staan tussen de 20 à 25 units vermeld, maar dat was slechts een indicatie, gaf de WVI toen nog mee. In tegenstelling tot een gewone verkaveling, waar de loten vast omlijnd zijn, is een bedrijventerrein variabel. Het was mogelijk dat er slechts veertien bedrijven zouden komen maar het konden er ook dertig zijn. Op elf hectare. De KMO-zone zou enkel ontsloten worden via de Iepersestraat en de WVI zou daarom reeds het vroegere pand van de familie Frans Vancoillie hebben gekocht om een toegang tot het achterliggende bedrijventerrein aan te leggen.
“Bijkomende verkeersdruk kan de wijk eigenlijk missen als kiespijn”
Het is echter helemaal anders gelopen, vertelt wijkbewoner Patrick Keirse. “Eén groep eigenaars heeft hun vier hectare grond dat zich dichtst bij de Rijksweg bevindt, verkocht aan ontwikkelaar Steenoven. De andere eigenaars blijven nog even wachten, zij hebben nog niet verkocht. Maar Steenoven wil zo snel mogelijk werk maken om die aangekochte vier hectare te ontwikkelen. In die optiek heeft hij al een eerste, vrij gedetailleerd, ontwerp gemaakt dat wij konden inkijken. Op het voorgelegde plan zouden niet minder dan 45 bedrijfsunits komen! Een wijkbewoner werd ook al benaderd om een braakliggend perceel in de Iepersestraat tussen de huisnummers 500 en 506 te verkopen aan Steenoven. Daar, op 200 meters van de verkeerslichten met de Rijksweg, zou de toegangsweg komen tot de bedrijvenzone. De eigenaar is niet ingegaan op dat voorstel.”
Levensgevaarlijk verkeer
“Dit alles roept toch veel vragen op. Wanneer men op vier hectare 45 bedrijfsunits wil bouwen met de nodige ruimte voor wegen en parking, dan herschept men het geheel toch in een immense betonvlakte met hier en daar een ‘schaamstukje’ groen? Met 30 procent verharding van de totale oppervlakte is Roeselare nu al verhardingskampioen in Vlaanderen. We schatten dat van de vier hectare die zouden ontwikkeld worden zeker 75 procent verhard en/of bebouwd zal worden. Dat is toch niet meer van deze tijd? Iedereen zet ongelooflijk hard in op vergroening en smeekt om meer groen en hier wil men landelijk gebied volbouwen.”
“Bovendien zijn die 45 bouwunits niet verspreid over het terrein maar wordt het een concept van tegen elkaar gestapelde karakterloze blokdozen. Over smaken kan gediscussieerd worden maar esthetisch zal dit een vloek zijn in de achtertuin van de aanpalende woningen. Dat lijkt ons toch een zeer creatieve interpretatie van de aandacht voor de context van het plangebied zoals te lezen valt in Plan Roeselare Ondernemen van 2018.”
“Vandaag krijgt men het niet meer verkocht om een bedrijvenzone te bouwen in een woonzone”
“Een bijkomend maar zeer belangrijk punt zal ook de verkeersveiligheid in de Iepersestraat zijn. Die straat is nu al zeer zwaar belast en ook de Piljoenstraat wordt nu vaak als sluipweg gebruikt. Bijkomende verkeersdruk kan de wijk eigenlijk missen als kiespijn. Als we uitgaan van een voorzichtige schatting dat een kleine KMO of dienstverlenende onderneming 20 tot 25 gemotoriseerde verplaatsingen per dag genereert, komen we aan 900 extra voertuigbewegingen per dag door 45 bedrijven. En dat is nog maar een derde van wat het zou kunnen zijn! Dat is echt niet haalbaar en voor iedere fietser die daar passeert, wordt het een nachtmerrie. In Aalst werd een jongen van elf jaar doodgereden door een vrachtwagen die op weg was naar een bedrijf. Die vrachtwagen moest een voetpad en een fietspad dwarsen. Hier wil men hetzelfde doen! Zijn we dan nooit geleerd?”
“Deze plannen baren ons grote zorgen. Vandaag zouden ontwikkelaars, planners en beleidsmakers het zeer waarschijnlijk niet meer verkocht krijgen om in de achtertuinen van een woonzone een KMO-bedrijvenzone in te plannen. Die planologische ‘kemel’ werd in 1991 geschoten. We hopen, met het voortschrijdend inzicht en de nieuwe visies inzake natuur- en klimaatbeheer, mobiliteit en woon- en leefkwaliteit, de fout van 1991 ongedaan kan gemaakt worden. Indien dit niet mogelijk is, willen we er zeker naar streven om de last voor de buurt en de wijk zo laag mogelijk te houden. De last van wat we nu in het ontwerp te zien krijgen, is onaanvaardbaar hoog. Om dat om te keren, zullen we van ons laten horen en hopen we dat het gezond verstand zal zegevieren.”
Alle steun en reacties zijn welkom bij Joost Gillis op 0485 61 03 47, Frank De Poorter op 0495 22 32 98 of Patrick Keirse op 0485 75 93 89.
Geen protest in 1991
Wanneer we het stadsbestuur contacteren, zijn ze op de hoogte van de onrust op De Ruiter. “Het stadsbestuur begrijpt uiteraard de bezorgdheid van de mensen op De Ruiter”, zegt schepen Marc Vanwalleghem onder meer bevoegd voor land- en tuinbouw en ruimtelijk planningsproces. “Ik vrees dat de beslissing van 1991 niet meer kan teruggedraaid worden. Maar ik begrijp niet waarom er 30 jaar geleden geen protest kwam, waarom dit niet leefde in de gemeenschap op De Ruiter. Dan was het moment geweest om te protesteren tegen de omvorming van landbouwzone tot KMO-zone, maar nu niet, daarvoor is het te laat.”
“Ik ben het eens met uw hypothetische stelling dat dergelijke aanpassing van het APA vandaag wellicht niet meer mogelijk zou zijn. Er zou bovendien altijd compensatie moeten voorzien worden: neem je een stuk groen weg dan moet er een ander stuk groen in de plaats komen. De tijdsgeest is helemaal veranderd in vergelijking met 30 jaar geleden.”
Nood aan KMO-zones
“Maar het beleid in Roeselare moet ook keuzes maken voor de toekomst. Willen we dat Roeselare een bloeiende stad blijft? Willen we als centrumstad blijven groeien? Dan vrees ik dat we onder meer moeten inzetten op KMO-zones op ons grondgebied. Appartementen hebben we genoeg in Roeselare maar KMO-zones nog niet. Wanneer KMO-percelen vrij komen of gebouwd worden, merken we dat die onmiddellijk verhuurd of verkocht worden. Dat is inherent aan een economische groei en die keuze heeft Roeselare al een tijdje gemaakt.”
“Maar dit wil niet zeggen dat hier alles kan. Wij monitoren zeer goed dat Roeselare een leefbare stad blijft waar het goed is om wonen. Als stadsbestuur volgen we alles zeer goed op en sturen we bij waar nodig. Ontwikkelaar Steenoven heeft al een eerste plan getoond aan de bevoegde diensten die daarover een advies hebben gegeven. Dat plan moet aangepast worden, dat was duidelijk. Maar ik ben er ook van overtuigd dat het gezond verstand zal zegevieren en dat er een oplossing uit de bus zal komen waarin iedere betrokkene zich zal kunnen vinden.” (PS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier