De Vlaamse Waterweg nv en DEVAGRO hebben langs het Kanaal Bossuit-Kortrijk de vernieuwde en verlengde kaaimuur en een stuk openbare kaaimuur in Harelbeke op 30 mei officieel in gebruik genomen.
Behalve de bestaande kade van DEVAGRO die werd verstevigd en verlengd, is er ook een openbare kaaimuur aangelegd. Dit moet meer bedrijven aan het water de mogelijkheid bieden om gebruik te maken van de binnenvaart. Openbare kades geven bedrijven die verder van het water liggen de mogelijkheid om ook de binnenvaart te gebruiken. De waterweg is een volwaardig alternatief voor het wegtransport mits voldoende vlotte toegang. Geschikte kaaimuren zijn daar een essentieel onderdeel van. De Vlaamse overheid stimuleert bedrijven voor de binnenvaart als transportmiddel. Ondernemingen die de binnenvaart willen integreren in hun logistieke keten, kunnen voor aanleg van een laad- en losinstallatie bij De Vlaamse Waterweg nv terecht via een publiek-private samenwerking (PPS). De totale kostprijs van dit project bedraagt 2,5 miljoen euro.
“Het bedrijf staat daarnaast ook in voor uitrusting van de kade en voor de laad- en losinstallaties. Tegenover die investering staat het engagement van het bedrijf om over een periode van tien jaar een vastgelegde hoeveelheid goederen via de waterweg te transporteren”, zegt minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD).
“Steeds meer ondernemingen geloven in de toekomst van de binnenvaart”, vertelt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg. “Daarom slaan overheid en privé de handen in elkaar. Ruim 135 bedrijven hebben samen met ons al geïnvesteerd in de bouw van kaaimuren. De Vlaamse Waterweg ambieert met deze investeringen een gestage groei van het aandeel zodat de binnenvaart de Vlaamse wegen en de lokale kernen en bewoners ademruimte geeft.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier