VDL Bus & Coach opent hypermoderne busfabriek in Roeselare: “Streven naar een duurzame en ecologisch verantwoorde productieomgeving”
Terwijl er deze week wellicht een cruciale beslissing wordt genomen rond de overname van busbouwer Van Hool werd de nieuwe busfabriek van VDL Bus Roeselare, de nieuwe Vlaamse productievestiging van VDL Bus & Coach, officieel geopend. Op de nieuwe site worden alleen elektrische bussen gebouwd. De fabriek kwam op een duurzame manier tot stand om de impact op het milieu klein te houden.
Het terrein aan het Krommebeekpark 2 in Roeselare is al enige tijd in operatie. Bij VDL Bus Roeselare wordt op seriematige wijze de nieuwe generatie Citea geproduceerd, dat is de 100 % elektrische bus voor openbaar vervoer.
Bij de opening waren heel wat aanwezigen. Naast klanten, leveranciers en media waren ook Vlaams minister-president Jan Jambon, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters en burgemeester Kris Declercq van de partij. De eerste steenlegging van de nieuwe busfabriek vond plaats op 8 februari 2022. Ruim twee jaar later zijn de plannen uiteindelijk tot uiting gekomen en is de meest moderne busfabriek van Europa gerealiseerd in Roeselare.
Duurzaamheid en innovatie
De nieuwe vestiging kenmerkt zich door de duurzaamheids- en innovatiefilosofie van VDL Groep, dat op verschillende vlakken tot uiting komt. “Zo is het gebouw ontworpen met een sterke focus op milieuvriendelijkheid, waarbij vloerverwarming en uitgebreide ventilatiesystemen zorgen voor een efficiënt gebruik van energie”, vertelt Alain Doucet, directeur van VDL Bus Roeselare.
“Zonnepanelen zijn geïntegreerd in het ontwerp, waardoor de fabriek grotendeels zelfvoorzienend is in haar energiebehoeften. Het groendak draagt niet alleen bij aan de esthetiek van het gebouw, maar dient ook als een natuurlijke isolator en draagt bij aan de biodiversiteit in de omgeving. Met deze voorzieningen streeft VDL Bus & Coach naar een duurzame en ecologisch verantwoorde productieomgeving en werkt het met trots verder aan het verkleinen van haar ecologische footprint.”
Lokale werkgelegenheid en Europese productie
VDL Bus & Coach kiest er bewust voor om haar bussen in Europa te bouwen. “In ons betrouwbare netwerk van productiefaciliteiten, dichtbij klanten, met onze eigen vakmensen die ons jaren trouw zijn én met duurzame productiemethoden. Onze medewerkers zijn hooggekwalificeerd en maken gebruik van de meest moderne technieken om de elektrische bussen van vandaag én van de toekomst te produceren”, aldus Rolf-Jan Zweep, CEO van VDL Bus & Coach.
Ook Alain Doucet benadrukt het belang van investeren in werkgelegenheid. “We weten dat technisch geschoolde mensen van het grootste belang zijn voor de hoogwaardige maakindustrie. Het is dan ook cruciaal dat wij als bussenbouwers blijven investeren in levenslang leren, om op die manier de vaardigheden van onze medewerkers aan te passen aan de veranderende noden van de economie. Echter mogen we dit niet als vanzelfsprekend zien. Dit vraagt een grote inspanning van zowel werkgever als medewerker.”
VDL Bus & Coach, onderdeel van familiebedrijf VDL Groep, is een voorstander van behoud van werkgelegenheid, kennis en kunde in de eigen regio. Om dat te kunnen blijven nastreven en de maakindustrie voor bussen in Europa te behouden, benadrukt VDL Bus & Coach het belang van een gelijk speelveld bij initiatieven vanuit andere werelddelen. “Er moet sprake zijn van een eerlijke wedstrijd, een wedstrijd met dezelfde spelregels“, aldus Rolf-Jan Zweep.
Gesprekken over oude site
De productiecapaciteit van VDL Bus Roeselare bedraagt ongeveer 800 bussen op jaarbasis. Ondanks dat de fabriek in Roeselare dit totaal aantal nieuwe generatie Citea’s op jaarbasis zou kunnen fabriceren, kiest VDL Bus & Coach er bewust voor om deze elektrische stadsbus ook bij haar andere productiefaciliteit in Valkenswaard te produceren. De beschikbare productiecapaciteit wordt op die manier zo optimaal mogelijk ingezet. Daarnaast wordt hiermee ook de flexibiliteit verhoogd.
In totaal werken nu zo’n vijfhonderd mensen voor VDL Bus Roeselare, waarvan een honderdtal nog op de oude site actief is. “Die mensen werken daar de laatste orders af en verhuizen normaal tegen eind april ook naar de nieuwe fabriek. Wat er dan met de oude vestiging zal gebeuren? Er zullen gesprekken volgen met de stad Roeselare en de provincie om te kijken wat we kunnen doen met die site. Die is 7,7 hectare groot, dus dat kan wel tellen. Op vandaag zijn er hier wel nog geen concrete plannen voor”, besluit Alain Doucet.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier