Stow: vanuit Spiere-Helkijn tot in Moskou en Melbourne

Jos De Vuyst, ceo van stow, in Spiere-Helkijn.©Picasa
Jos De Vuyst, ceo van stow, in Spiere-Helkijn.©Picasa
Jan Gheysen
Jan Gheysen Opiniërend hoofdredacteur

Een keurige meneer met das en in hemdsmouwen heeft zijn boekentas netjes aan de kant gezet voor hij vlak voor de ingang van het bedrijf, met succes, een handenstand probeert. Een gek beeld – het is er een van kunstenaar Guillaume Bijl – dat er niet zomaar uit de lucht is komen vallen. “Het illustreert perfect de spirit van ons bedrijf,” zegt Jos De Vuyst, ceo van stow dat vorige week door een vakjury tot Onderneming van het Jaar® werd uitgeroepen.

“We are rack stars”. De kreet waarmee Jos De Vuyst bij de bekendmaking van de Onderneming van het Jaar zijn armen in de lucht gooide, is intussen een eigen leven gaan leiden. We vinden kreet en baas terug op een banner in de immense inkomhal van stow in Spiere-Helkijn. “’t Is een uitspraak van Machteld,” zegt Jos De Vuyst, “ere wie ere toekomt.” Machteld is Machteld Leybaert, die de HR-afdeling van stow leidt. Of ze bij het gesprek aanwezig mag zijn, had Jos De Vuyst vooraf gevraagd. Ook dat is geen toeval: het bedrijf heeft voor zijn vestiging in Spiere-Helkijn op dit ogenblik maar liefst 90 vacatures openstaan ( zie kader ).

“Ze waren met zijn allen verrast,” zegt de ceo, toen stow werd uitgeroepen tot Onderneming van het Jaar®. De ‘rekkenbouwer’ heeft dan wel een indrukwekkend groeiparcours achter zich – van een omzet van enkele miljoenen naar ruim 614 miljoen in amper dertig jaar én met de ambitie om de komende jaren naar een miljard-omzet te groeien, er was meer nodig om die titel in de wacht te slepen. “Die groei speelt natuurlijk mee bij zo’n beoordeling door een vakjury, we zijn van een kmo met een veertigtal mensen geëvolueerd naar een kleine multinational met 1750 medewerkers. Die internationalisering is belangrijk natuurlijk, maar het is vooral ook de switch die we hebben doorgemaakt van een gewone rekkenfabrikant naar een hoogtechnologisch bedrijf dat naast de rekken ook de ‘slimme shuttles’ levert waarmee onze klanten hun goederen kunnen stapelen. Dankzij die innovatie en automatisatie kan het stockeren veiliger, efficiënter, milieuvriendelijker en betrouwbaarder dan voorheen. Op die manier sparen de ondernemingen gigantisch veel heftruckbewegingen uit”, vertelt Jos De Vuyst.

En er is nog een belangrijk aspect van stow dat de jury wist te overtuigen. “Voor de wijze waarop we onze onderneming leiden, de zogenoemde corporate governance, hanteren we de normen van een beursgenoteerd bedrijf, bijvoorbeeld met een raad van bestuur waarin ook externe bestuurders zetelen,” legt Jos De Vuyst uit.“We are rack stars”. De kreet waarmee Jos De Vuyst bij de bekendmaking van de Onderneming van het Jaar zijn armen in de lucht gooide, is intussen een eigen leven gaan leiden. We vinden kreet en baas terug op een banner in de immense inkomhal van stow in Spiere-Helkijn. “’t Is een uitspraak van Machteld,” zegt Jos De Vuyst, “ere wie ere toekomt.” Machteld is Machteld Leybaert, die de HR-afdeling van stow leidt. Of ze bij het gesprek aanwezig mag zijn, had Jos De Vuyst vooraf gevraagd. Ook dat is geen toeval: het bedrijf heeft voor zijn vestiging in Spiere-Helkijn op dit ogenblik maar liefst 90 vacatures openstaan ( zie kader ).

90 vacatures bij stow in Spiere-Helkijn

Het is opmerkelijk: bij stow in Spiere-Helkijn hebben ze in volle coronatijd een 90-tal vacatures openstaan. Ze zoeken er diverse profielen, van geschoold tot hooggeschoolde technici en ingenieurs. Die titel Onderneming van het Jaar wil stow ook uitspelen op de arbeidsmarkt. “Het geeft het bedrijf een uitstraling die ons kan helpen bij onze zoektocht naar hooggeschoolde medewerkers”, zegt Machteld Leybaert. Zij leidt de HR-afdeling van stow.

We durven in West-Vlaanderen nogal eens klagen over een braindrain : talent van bij ons dat naar Gent, Antwerpen of Brussel trekt. Maar bij stow slagen ze erin om getalenteerde jongeren van buiten de provincie naar Spiere-Helkijn te krijgen. De zo gewenste omgekeerde braindrain maken ze daar waar. “Wij moesten opboksen tegen bedrijven als Bekaert en Barco bijvoorbeeld om ingenieurs aan te trekken. Niet eenvoudig, maar we hebben geïnvesteerd in onze zorg voor het personeel”, voegt Jos De Vuyst toe. “Wij houden hier van een informele sfeer. Dat verhindert ons niet om veeleisend te zijn voor mekaar, maar we doen dat wel in een omgeving die als aangenaam en leuk ervaren wordt”, zegt Machteld Leybaert.

“We hebben hier ook een zogenaamd reststowrant waar dagelijks vier tot vijf menu’s worden klaargemaakt. Van vegetarisch tot traditioneel. Medewerkers kunnen hier ook ontbijten. Voor de nieuwe medewerkers plannen we, na een korte inlooptijd, ook steevast een ontbijt met de ceo en HR, zodat we informeel ervaringen kunnen uitwisselen”, aldus Machteld Leybaert nog.

“Ze waren met zijn allen verrast,” zegt de ceo, toen stow werd uitgeroepen tot Onderneming van het Jaar®. De ‘rekkenbouwer’ heeft dan wel een indrukwekkend groeiparcours achter zich – van een omzet van enkele miljoenen naar ruim 614 miljoen in amper dertig jaar én met de ambitie om de komende jaren naar een miljard-omzet te groeien, er was meer nodig om die titel in de wacht te slepen. “Die groei speelt natuurlijk mee bij zo’n beoordeling door een vakjury, we zijn van een kmo met een veertigtal mensen geëvolueerd naar een kleine multinational met 1750 medewerkers. Die internationalisering is belangrijk natuurlijk, maar het is vooral ook de switch die we hebben doorgemaakt van een gewone rekkenfabrikant naar een hoogtechnologisch bedrijf dat naast de rekken ook de ‘slimme shuttles’ levert waarmee onze klanten hun goederen kunnen stapelen. Dankzij die innovatie en automatisatie kan het stockeren veiliger, efficiënter, milieuvriendelijker en betrouwbaarder dan voorheen. Op die manier sparen de ondernemingen gigantisch veel heftruckbewegingen uit”, vertelt Jos De Vuyst.

En er is nog een belangrijk aspect van stow dat de jury wist te overtuigen. “Voor de wijze waarop we onze onderneming leiden, de zogenoemde corporate governance, hanteren we de normen van een beursgenoteerd bedrijf, bijvoorbeeld met een raad van bestuur waarin ook externe bestuurders zetelen,” legt Jos De Vuyst uit.

Ikea en Zalando

Met de titel Onderneming van het Jaar® zijn ze bij stow om meer dan een reden heel tevreden. Het geeft het bedrijf een brede uitstraling. Niet iedereen is thuis in de logistieke sector, maar toch is de kans groot dat u al vaker tussen stow -rekken liep. Bijvoorbeeld in de Colruyt. “Of in de Ikea,” stipt Jos De Vuyst aan. “Mocht u ooit in Moskou in de Ikea flaneren of zelfs in het Australische Melbourne, dan loopt u tussen rekken van bij ons. Eén op de twee stores die Ikea ooit bouwde in Europa, is uitgerust met rekken van bij ons.” Ook Zalando , Bol.com en enkele vestigingen van Amazon hebben stapelplaatsen waarvoor stow de rekken bouwde.

De stow-shuttles rijden in de rekken. (foto stow)
De stow-shuttles rijden in de rekken. (foto stow)

Het jaar was allerminst bedrijfsvriendelijk. Het coronavirus verlamde hele sectoren van onze economie. Ook stow bleef niet gespaard. “In die eerste lockdownperiode zijn we zwaar getroffen door corona,” legt Jos De Vuyst uit. “We noteerden tussen april en augustus grote omzetdalingen en over het ganse jaar verwachten we een daling van 15 procent. Sinds Oktober kenden we gelukkig weer een groei in de verkoop.” De ceo van stow is voorzichtig optimistisch. “Ik was dat zeker tot eind vorige week,” zegt hij“Er komen heel wat investeringsprojecten op ons af, vanuit heel Europa maar ook uit onze provincie. Je voelt dat onze economie weer aan het loskomen is. Zei ik tot eind vorige week. Maar intussen gaan Duitsland en Nederland op slot. Het blijft dus allemaal heel fragiel in deze omstandigheden.”

Ambitie

De coronacrisis fnuikt in elk geval niet de ambitie van Jos De Vuyst en zijn team. “Wij zijn vast van plan om die omzet te laten groeien tot 1 miljard en focussen op termijn ook op Amerika. Daar hebben ze op vlak van automatisatie en innovatie in de logistiek een achterstand op Europa. Daar is een verklaring voor. De gronden zijn er goedkoper dan bij ons en dus wordt er daar minder hoog gestockeerd. Maar door de ontwikkeling van e-commerce en het optrekken van magazijnen dichterbij de steden – wat de grond duurder maakt – wordt er ook meer hoger gebouwd en is er nood aan automatisering. Daar zijn dus mogelijkheden voor ons,” weet Jos De Vuyst.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier