Start-up The Nutty Farmer wint award voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemer: “Meer jobs en winst voor boeren in Burkina Faso”

De food start-up The Nutty Farmer uit Zwevegem heeft de award voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemer 2024 in de wacht gesleept. © gf
Redactie KW

De food start-up The Nutty Farmer uit Zwevegem heeft de award voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemer 2024 van gemeente Zwevegem in de wacht gesleept tijdens de Tranzformer awards.

Als boerenzoon is Fréderic Bostyn al heel zijn leven geïnspireerd door de pracht van “het boeren”, maar ook door de problemen die veel landbouwers ervaren, zowel in België als ver daarbuiten. “Toen ik 3 jaar geleden zelf noten begon te roosteren in de oven op onze boerderij, omdat ik de noten uit de supermarkt altijd veel te vettig en te saai vond qua smaak, botste ik op de problemen in de notensector, meer bepaald in de cashewnoten sector. We zijn dan 2021 en dit was de start van The Nutty Farmer.”

Te veel transportkilometers

Fréderic legt uit wat die problemen juist zijn. “Wist je dat 95% van de cashewnoten die geoogst worden in Burkina Faso eerst naar Azië worden getransporteerd om daar te pellen en dan in België belanden voor consumptie? Dit zorgt voor meer dan 12.000 extra transportkilometers, een verlies aan jobs en een verlies aan winst voor Burkina Faso.”

Voor het aanpakken van deze problemen hebben wij de MVO award in de wacht gesleept. Het is onze ultieme droom om een éérlijke en duurzame cashewnoten supply chain te bouwen in Burkina Faso.”

Eigen Nutty Farmer program

Ze werken met het eigen “The Nutty Farmer program”. Dit programma bestaat uit 3 pijlers. Ze werken rechtstreeks samen met de cashewboeren-coöperaties waar de cashewnoten niet enkel geoogst maar ook lokaal gepeld worden. Dit zorgt voor méér jobs en winst voor de boerenfamilies in Burkina Faso. De producten zijn fairtrade gecertificeerd, waardoor de cashewboeren een beter loon krijgen voor hun cashewnoten.

“Om terug te geven aan de cashewboeren hebben we beslist om projecten te gaan uitvoeren in Burkina Faso onder de naam “The Nutty Farmer projects”. We herinvesteren jaarlijks 1% van onze totale netto omzet rechtstreeks terug in de boerencoöperaties. Zo bouwden we vorig jaar mee aan een watertoren die zorgt voor drinkbaar water voor meer dan 200 boeren. Dit jaar bekijken we om te investeren in een school voor de kinderen van de cashewboeren”, klinkt het nog.

“Met deze cashewnoten uit Burkina Faso hebben we 3 gamma’s ontwikkeld die we momenteel vermarkten in België, Frankrijk en de UK: Geroosterde cashewnoten met kruiden, Geroosterde cashewnoten gedipt in Belgische chocolade en Cashew crunch topping.”

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier