“Ook hier heeft AI al intrede gedaan”: kunststofproducent Anziplast krijgt ‘Factory of the Future’-award

Emilie Millecamps, IT- en logistiek manager zorgde samen met CEO Peter Van Steen voor de implementatie van ‘Factory of the Future’ bij Anziplast. © Frank Meurisse
Wouter Vander Stricht

Anziplast, dat in de Prins Albertlaan in Izegem 120 mensen te werk stelt, is al ruim 32 jaar een vaste waarde. Het bedrijf onderging in de loop der jaren een reconversie van kunststofproducent voor de borstelindustrie naar de verwerking van technische kunststoffen. Voor de manier waarop het bedrijf van CEO Peter Van Steen dit traject doorlopen heeft, krijgt het nu de ‘Factory of the Future’-award.

Donderdagavond 8 februari mocht Anziplast deze award in ontvangst nemen uit de handen van ministers Jan Jambon en Willy Borsus. De award is een initiatief van Agoria en wordt jaarlijks uitgereikt aan de bedrijven die zich met succes getransformeerd hebben tot een modern bedrijf dat in staat is om te voldoen aan de vele uitdagingen waarvoor de ondernemingen staan.

Sinds 1983

Anziplast werd in 1983 opgericht door Werner Casier als leverancier van kunststofproducten voor de Izegemse borstelindustrie. In de loop van de jaren verbreedde zich de focus van het bedrijf naar de verwerking van technische kunststoffen voor een breed scala van sectoren.

“De auto- en vrachtwagenindustrie is daarbij een van de grote afnemers”, zegt Peter Van Steen, CEO van Anziplast en schoonzoon van de oprichter, die zelf in 1992 het bedrijf versterkte. “Bij Volvo vinden we heel wat Anziplast-producten terug in de bumper van de wagens, zoals de centrale gril en de lichthouders. Bij Mercedes zit in elke wagen een belangrijk onderdeel van de schokdemper dat door Anziplast werd geproduceerd. In enkele vrachtwagenmodellen zijn Anziplast-producten terug te vinden in het dashboard en het interieur van de slaapcabines. Zo ligt de chauffeur op een bed waarvan de vering in Izegem wordt geproduceerd.”

“Maar ook klanten in andere sectoren zoals de bouwsector, de machinebouw en de agrarische sector worden door Anziplast bevoorraad. Daarbij ligt de focus op hoogwaardige technische kunststoffen, gecombineerd met een hoog kwaliteitsniveau dat sterk gewaardeerd wordt door onze klanten.”

30 miljoen euro omzet

Vandaag werken in Izegem 120 medewerkers, zeven dagen op zeven, en wordt een omzet gecreëerd van 30 miljoen euro. “De verkoop beperkt zich al lang niet meer tot Izegem. Bijna 40 procent van de producten komt terecht in Polen, Tsjechië, Nederland en Duitsland. De concurrentie met deze landen is heel moeilijk gezien de relatief hoge loonkost die wij hier hanteren. De loonkloof met Duitsland is sinds corona gestegen tot meer dan 20 procent, met Polen en Tsjechië is het verschil nog veel groter. In een ééngemaakt Europa is dat toch wel een moeilijk te overwinnen kostenhandicap”, stelt Peter Van Steen. “Bovendien zien we dat meer en meer van onze klanten uit de maakindustrie ook zelf naar het Oosten van Europa trekt.”

‘Factory of the Future’ helpt je om daar een antwoord op te formuleren. Daarbij zijn de zeven transformaties die Agoria vooropstelt cruciaal. Zo werd in Anziplast heel veel aandacht besteed aan de aanwerving, de opleiding en het betrokken houden van medewerkers. Ook zij moeten de snelle veranderingen en de steeds hogere eisen in de markt kunnen bijbenen. “Wij zorgen daarbij voor een aangename, georganiseerde werkomgeving met veel aandacht voor interne opleiding en promotie. Een kwart van de huidige medewerkers zijn door het bedrijf zelf opgeleid tot een complexere technische functie. Het resulteert wel in een heel performant team.”

De productie in Anziplast is sterk geautomatiseerd en er zijn verschillende projecten lopende voor de integratie van machine learning en artificiële intelligente (AI) in de processen. “Wij maken voor MINI Countryman heel delicate hoog glanzende onderdelen voor de bumper en we hebben tot doel gesteld de totale kwaliteitscontrole automatisch te laten verlopen via AI. Een uitdagend project waar ook studenten industrieel ingenieur aan meewerken.”

Dalend energieverbruik

Ook op het vlak van duurzaamheid werden grote stappen vooruit gezet. “Door onze inspanningen is het energieverbruik van Anziplast in de laatste vijf jaar al met bijna 30 procent gedaald. Nuttig, gezien veel van onze klanten de doelstelling hebben om binnen afzienbare tijd CO2-neutrale producten te maken.”

“We moeten dus op alle vlakken van de bedrijfsvoering grote inspanningen leveren. Op deze manier ben ik er sterk van overtuigd dat we hier een complex productiebedrijf als Anziplast kunnen verankeren. Er is niet enkel concurrentie uit het buitenland. Ook in eigen land zijn honderden concurrenten. Maar we maken het verschil op vlak van het totaalpakket van prijs, kwaliteit, service en techniciteit.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier