Ondernemer Bart Coeman uit Aartrijke: “Speelgoedwinkels hebben het in heel Europa moeilijk”

Bart Coeman bouwde met Yess! een succesvolle retailketen uit. © Davy Coghe Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

Ondernemer Bart Coeman uit Aartrijke bij Zedelgem realiseert dezer dagen met de acht winkels van zijn retailgroep Yess! een omzet van 12 miljoen euro. In 2017 verkocht hij al zijn aandelen in de (nu failliete) speelgoedketen Fun, die hij zelf opgericht had. “De speelgoedwereld was toen al aan het veranderen.”

“Het kan verkeren, ik was voorbestemd om drukker te worden”, vertelt Bart Coeman (58), die met een grafisch diploma op zak de drukkerij van zijn vader Gaby zou verderzetten. “We hadden een nichemarkt: het vervaardigen van bedrukte kartonnen verpakkingen voor de visverwerkende nijverheid.”

“Begin de jaren 90 heb ik korte tijd meegedraaid in de drukkerij van mijn vader in de Engelstraat in Aartrijke, tegelijk werkte ik in de winkel van mijn moeder Agnes Moeyaert. Rechtover de drukkerij had zij het Coemancenter, dat school- en bureaumateriaal verkocht. Later voegden wij daar speelgoed en tuinmeubelen aan toe.”

Andere koers

Hij bouwde de zaak uit en gaf die in 2000, na de overname van enkele andere speelgoedzaken, de naam ‘Fun’: “Wij hadden 37 speelgoedwinkels. Maar in 2017 heb ik al mijn aandelen in Fun verkocht aan een investeringsmaatschappij die ze doorverkocht aan de Waalse groep Traffic, die voor meer dan de helft van zijn aandelen in handen is van de Franse groep GIFI. Ik merkte dat de speelgoedmarkt aan een omslag bezig was, het moment was rijp om een andere koers te varen.”

“Er waren vier redenen voor mijn beslissing. Ten eerste zijn kinderen tegenwoordig veel minder lang kind. Een meisje speelt maar tot zeven jaar met haar speelgoed. De uitzondering zijn de spelletjes, maar die zijn allemaal in de elektronische richting geëvolueerd.”

“De tijd dat kinderen met een ganzenbord spelen, is al lang voorbij. Maar met Playstation en Nintendo kun je geen bedrijf runnen, de winstmarges zijn onvoldoende.”

Online verkoop

“Ten tweede zijn de geboortecijfers fors gedaald, ten derde is het aandeel van de merken in de verkoop toegenomen. Lego bijvoorbeeld heeft een marktaandeel van 20 procent in de verkoop van speelgoed. Bij dergelijke merken heb je als retailer slechts een kleine marge tussen aankoop- en verkoopprijs. Ten slotte heb je de opkomst van de online verkoop”, aldus Bart Coeman.

De Aartrijkse ondernemer wijst erop dat de voorbije zes jaar in Europa 3.500 speelgoedwinkels hun deuren gesloten hebben: “Zelfs de Amerikaanse groep Toys ‘R’ Us, dé wereldspeler op de speelgoedmarkt, is failliet gegaan. Dat zegt genoeg.”

Yess!

Zelf richtte Bart Coeman in 2017 zijn blik op de discount retailmarkt en richtte het bedrijf Yess! op: “We verkopen 15.000 huis-, tuin- en keukenartikelen aan lage prijzen. Van tafeldecoratie over onderhoudsproducten tot tuinmeubelen.”

“Geen A-merken, maar producten die doorgaans in dezelfde fabrieken vervaardigd worden en enkel een ander logo krijgen. Die markt heeft mij altijd geboeid. In het Coemancenter hadden we een tijdlang een huishoudafdeling. Toen we de naam in Fun veranderden, gingen we voor één concept.”

Acht winkels

“Het verdwijnen van de Nederlandse keten Blokker bood opportuniteiten. We hebben een eerste winkel in Roeselare geopend, nadien volgde Aarschot in Vlaams Brabant. Nu telt onze groep acht winkels: Oostkamp, Hamme, Beveren, Bree, Waregem en Genk zijn erbij gekomen.”

“Yess! is goed voor een omzet van 12 miljoen euro en stelt 50 mensen te werk. Dit jaar komen er nog winkels bij in het Waalse Ciney en Diest”, aldus Bart Coeman.

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier