Donderdagmorgen ontstond ophef op de markt in Harelbeke toen de nieuwe fontein totaal onverwacht water begon te spuiten in en op enkele marktkramen. Blijkbaar een vergissing van een onderaannemer.
Een marktkramer die op de donderdagmarkt stond met kledij kreeg letterlijk en figuurlijk een koude douche toen de fontein plots in gang schoot. Onmiddellijk waren op sociale media enkele reacties te lezen.
Marktkraamster Marianne Francois, die kledij verkoopt, kreeg ook een koude douche. “We stonden pas opgesteld en enkele momenten later begonnen die fonteintjes te spuiten. Ik sta al 47 jaar op de markt en heb dat nog nooit meegemaakt. Ik dacht eerst dat het een wolkbreuk was (lacht). Maar al bij al valt de schade mee, water kan opdrogen.”
Intussen werd vanuit het stadsbestuur gereageerd: “Deze ochtend werd de nieuwe fontein per ongeluk door de onderaannemer getest. Alleen was hij er zich niet van bewust dat op donderdag onze donderdagmarkt plaatsvindt. Onze oprechte excuses voor de marktkramers en marktbezoekers die de werking van de fontein van heel dichtbij hebben mogen meemaken”, luidt het.
De onderaannemer wilde de fontein testen en zette die van op afstand in gang. “Hij had de fonteinen uitgetest, maar is niet van de streek en wist niet dat er op donderdagochtend markt was”, duidt schepen van Openbare werken Tijs Naert (Groen).
Naar verluidt werd de fontein ook al enkele dagen geleden getest. Ook schepen Dominique Windels (SP.A) reageerde: “Dit kan gewoonweg niet, een onderaannemer die wil testen uitvoeren zonder onze stadsdiensten vooraf te informeren. Dit moet in de toekomst vermeden worden! Deze mooie fonteinen op onze markt zijn er om de mensen te laten genieten en niet om frustratie op te wekken.”
Het stadsbestuur wil ervoor zorgen dat dit in de toekomst niet meer kan gebeuren. Tegen begin april moeten de fonteinen op punt staan.
Sam Storme van Aquafontal: “De fontein werd gisteren succesvol gekoppeld aan de bediening op afstand, maar onze programmeur vergat de zekeringen van de pompen gisterenavond af te leggen. Daardoor bleven ze de tijdelijke klokinstellingen van de afstandsbediening volgen met het gekende resultaat. We nemen deze menselijke fout volledig op ons en verontschuldigen ons dan ook tegenover de marktkramers en -bezoekers die schade leden, maar ook tegenover het stadsbestuur: we hadden liever de primeur van de fontein aan hen gegund.”
“Ook het stadsbestuur zit met het voorval – waardoor marktkramers en -bezoekers onbedoeld met de werkende fontein geconfronteerd werden verveeld”, vult Tijs Naert, schepen van stadsvernieuwing aan. “Ik heb ondertussen begrepen dat de verzekering van de onderaannemer de schadelijders ondertussen al persoonlijk contacteerde. Uit voorzorg en vanuit bezorgdheid voor de marktkramers die schade opliepen, gaf de stad het voorval ook aan bij de eigen verzekering, maar hun tussenkomst zal niet meer nodig zijn. Ondertussen maakten we heel duidelijke afspraken met de onderaannemer om gelijkaardige voorvallen in de toekomst te vermijden en hopen we dat de fontein enkel nog haar werk doet wanneer het moet.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier