Sociale media worden steeds belangrijker. Renners maken er gretig gebruik van. Zoals veldrijder Joran Wyseure. Ex-renner en oud-schoolkameraard Matteo Roose (24) begeleidt de beloftenwereldkampioen van 2022 met zijn sociale media.
De 24-jarige Jabbekenaar richtte een eigen mediabedrijfje op. Roses is de naam, een verwijzing naar zijn familienaam. “Ik heb sportmanagement, een veel omvattende richting, gestudeerd”, verduidelijkt Roose.
Onder meer een introductie in sociale media. “Op een bepaald moment maakte ik foto’s en visuals voor onder andere Yorben Lauryssen”, gaat Roose verder. “Van het een kwam het ander en ik begon mee te werken aan de socials van Pauwels Sauzen-Bingoal, de veldritploeg van Jurgen Mettepenningen. Ik ben intussen zelfstandige geworden. Joran Wyseure vroeg me of ik hem wou helpen met zijn sociale media.”
Naar Tabor
Het Instagramaccount van de veldrijder uit Lichtervelde, in zijn eerste Belgisch kampioenschap bij de profs in Meulebeke tweede na Eli Iserbyt, leeft. Roose trok vorig weekeinde naar het WK in Tsjechië, liet de 6.788 volgers van Wyseure vooraf kennismaken met het parcours in Tabor en maakte achteraf een samenvatting van zijn WK. Wyseure sloot als elfde af. “Joran kwam ten val en verloor daardoor enkele plaatsen. In een post op social media konden we die extra informatie meegeven”, aldus Roose.
De sociale media-expert doet hetzelfde voor Yves Lampaert en zal dus weldra op de wegwedstrijden van de ervaren Soudal-Quick.Step-renner te zien zijn. “Ik ben nog in gesprek met andere renners”, vertelt Roose. “Het is leuk dat ik dit voor enkele vrienden kan doen. Voor ik zelfstandig was, deed ik dat in de Giro voor Ilan Van Wilder. Bij het Van Moer Logistics Cycling Team was ik zijn ploegmaat.”
“Sociale media zijn nog volop in ontwikkeling. Tegenwoordig gaat dat bijzonder snel. Zowat elke maand zijn er nieuwe apps of trends. Ik hoop dat ik ooit binnen een wielerteam kan werken aan media of marketing.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier