Lunch Garden wil helft eigen personeel aan boord houden: vestiging in Sint-Kruis moet sluiten, andere kunnen wellicht blijven
De failliete restaurantketen Lunch Garden, die met een nieuwe aandeelhouder een doorstart wil maken, zou ongeveer de helft van het eigen personeel – een 300-tal van zowat 600 mensen – aan boord willen houden. Dat heeft Stephan Brouwers, de CEO van Lunch Garden, maandagochtend gezegd. West-Vlaanderen telt vier vestigingen: twee in Brugge, Sint-Eloois-Vijve en Kortrijk. Het restaurant in Sint-Kruis moet de deuren sluiten. De andere drie vestigingen zouden onder voorbehoud kunnen openblijven.
Maandagmorgen 20 januari vroeg de restaurantketen Lunch Garden het faillissement aan. Maar voor 42 van de 62 vestigingen zou er een doorstart komen. In de namiddag zaten de nieuwe aandeelhouder, de Antwerpse investeringsmaatschappij CIM Capital, en de curator hierover samen. “We zitten in de laatste rechte lijn naar een akkoord tussen curator en investeerder”, zegt CEO Stephan Brouwers.
Doorstart
De CEO geeft aan dat het de bedoeling van de investeerder is om het concept van Lunch Garden te behouden en een doorstart te maken met de levensvatbare activiteiten. “De investeerder is ervan overtuigd om de unieke positie van Lunch Garden op de Belgische markt voort te zetten.” Lunch Garden hoopt de doorstart zo snel mogelijk te realiseren, “mogelijk vandaag al”.
“We hopen zo snel mogelijk de doorstart te realiseren, liefst vandaag al”
In onze provincie telt Lunch Garden vier vestigingen: twee in Brugge, Sint-Eloois-Vijve en Kortrijk. De vestiging in Sint-Kruis, een deelgemeente van Brugge moet na vandaag helaas de deuren sluiten. De status van de andere drie winkels is voorlopig onder voorbehoud tot de onderhandelingen volledig afgerond zijn. Voor Kortrijk Noord zal het restaurant wellicht verdergaan als franchise en is men op zoek naar een uitbater voor een doorstart. De vestiging in Sint-Eloois-Vijve werd al zo uitgebaat en dat zal mogelijk ook zo blijven. Het restaurant in Brugge zelf zal normaal onder de volledige doorstart van de keten vallen.
Uitdagende jaren
De restaurantketen heeft naar eigen zeggen “uitdagende” jaren achter de rug. De verplichte sluitingen tijdens de coronapandemie hadden een “diepgaande financiële impact die nog steeds voelbaar is”. Bepaalde vestigingen trokken de prestaties van de hele keten naar beneden, en de kosten stegen door hoge inflatie en indexeringen.
Er was de voorbije twee jaar wel “een positieve trend in de omzet en operationele winst”, maar “die bleek onvoldoende om de noodzakelijke investeringen te dragen”, aldus Lunch Garden. Daardoor moest aandeelhouder ICG geld blijven injecteren, en dat was niet langer houdbaar.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier